Solrik oase på Adamstuen

 

Da arkitekt og kokk Espen Veiby kjøpte seg en ny leilighet på Adamstuen i Oslo, så han umiddelbart hvordan han kunne trekke dagslyset inn og skape flyt i leiligheten ved å basere planløsningen på et nettverk av gangstier.

When architect and chef Espen Veiby bought a new apartment in Oslo's Adamstuen neighbourhood, he immediately saw how he could draw in daylight and create flow in the apartment by basing the layout on a network of footpaths.

Foto: Espen Grønli, Tekst: Marianne Lie Berg

 

I toppetasjen på en vakker teglsteinsgård fra 1937 på Adamstuen brytes hvite flater opp av designelementer i sterke kontrastfarger. Lyset velter inn gjennom en mengde snedige løsninger. Alt er planlagt ned til hver minste detalj med imponerende håndverksmessig gjennomføring.

- Da jeg overtok leiligheten hadde den den originale planløsningen fra 1937 delvis omdisponert. Store, men tette rom gjorde at leiligheten føltes mørk og trang til tross for sine romslige 95 kvadratmeter, og det faktum at den var gjennomgående. Jeg er veldig opptatt av å få inn så mye naturlig dagslys som mulig i alle prosjektene jeg jobber med, og så at jeg kunne lage to gjennomgående hovedakser som ville slippe lyset gjennom og skape en helt annen flyt i leiligheten, forklarer Espen Veiby.

On the top floor of a beautiful brick building from 1937 in Adamstuen, white surfaces are broken up by design elements in strong contrasting colours. Light floods in through a number of ingenious solutions. Everything has been planned down to the smallest detail with impressive craftsmanship.

- When I took over the apartment, it had the original 1937 floor plan partially reorganised. Large but tight spaces made the apartment feel dark and cramped despite its spacious 95 square metres and the fact that it was continuous. ‘I'm very keen to bring in as much natural daylight as possible in all the projects I work on, and I saw that I could create two continuous axes that would let the light through and create a completely different flow in the apartment,’ Espen Veiby explains.

 

TILPASSET I stuen er peisinnsatsen lagt lenger ned for å passe til en lavere en sittesituasjon enn i spisestuesonen. Espen har laget hjemmekontor ved å sette sammen en spesialbestilt stålplate med tre bein fra Finnish Design Shop. En lampe fra Flos utgjør en subtil opplysning av teglsteinsveggen.

ADJUSTED In the living room, the fireplace insert has been lowered to accommodate a lower seating position than in the dining room zone. Espen has created a home office by assembling a specially ordered steel plate with three legs from Finnish Design Shop. A lamp from Flos subtly illuminates the brick wall.

Sofaen er fra B&B Italia, kjøpt hos Expo Nova, mens nok et LTR salongbord fra Vitra står sammen med en Tabouret Metallique, designet Jean Prouvet fra Vitra. Trekassen er farfars gamle verktøyskuff, og lampene over sofaen er de samme som i spisestuen. Legg merke til det Global-kniv-lignende håndtaket på peisinnsatsen.

The sofa is from B&B Italia, bought at Expo Nova, while another LTR coffee table from Vitra stands together with a Tabouret Metallique, designed by Jean Prouvet from Vitra. The wooden box is my grandfather's old tool drawer, and the lamps above the sofa are the same as in the dining room. Note the Global knife-like handle on the fireplace insert.

 

Rearrangement

Det innebar å ta ned vegger og rive ut gamle gulvbelegg for å åpne opp. Man kan se den originale teglen som Espen bevisst har latt penetrere gjennom veggene i deler av leiligheten som en dekor ved siden av de ellers kritthvite veggene. Teglen kommer ut i gangen, går igjennom den ene boksen og videre inn i stua. På gulvet ble det lagt Douglas gran hvis langstrakte plankenbord strekker seg gjennom leiligheten. Midt i leiligheten tegnet Espen inn to bokser som inneholder et baderom, garderobe, to peisinnsatser, samt deler av kjøkkenet. Det ble også plass til både varmtvannbreder og innfelt vedkasse i boksene.

This involved taking down walls and ripping out old floor coverings to open up the space. You can see the original brick that Espen has deliberately allowed to penetrate the walls in parts of the apartment as a decoration next to the otherwise chalk-white walls. The tile comes out into the hallway, goes through one of the boxes and into the living room. Douglas fir was laid on the floor, and the elongated plank boards extend through the apartment. In the centre of the apartment, Espen designed two boxes containing a bathroom, wardrobe, two fireplace inserts and parts of the kitchen. There was also space for both a hot water heater and a recessed wood box in the boxes.

Fra gangveien som går fra stuen over til soveromavdelingen, ser man vinduet som er satt inn i veggen til hovedbadet. Det gamle grisetrauet fra hjemstedet Veiby utgjør ekstra vedkasse og blomsterpotte. Den lille krakken fra Kollekted BY utgjør magasinhylle med plass til et lite modellfly og en mikro blomsterpotte. Espen er både bil- og flygæren, ved siden av å være lampegæren.

From the walkway leading from the living room to the bedroom area, you can see the window set into the wall of the main bathroom. The old pig's trough from the home town of Veiby serves as an extra wood box and flower pot. The small stool from Kollekted BY serves as a magazine rack with space for a small model aeroplane and a micro flowerpot. Espen is both a car and aeroplane enthusiast, in addition to being a lamp enthusiast.

- Boksene er det sentrale systemet man beveger seg rundt. Man går langs de to hovedaksene, der det er fem gangveier som går på kryss og tvers og tar deg til de ulike sonene i leiligheten. Boksene er kledd i sammen Douglas plankebord som gulvene, med unntak av de flislagte endestykkene som vender mot stuen og kjøkkenet, forklarer arkitekten.

- The boxes are the central system you move around. You walk along the two main axes, where there are five walkways that criss-cross and take you to the different zones in the apartment. The cubicles are clad in the same Douglas planks as the floors, with the exception of the tiled ends facing the living room and kitchen,’ explains the architect.

I det man kommer inn i leiligheten kan man se hele veien til kjøkkenet. Speilflatene strekker seg fra gulv til tak og reflekterer kjøkkenetinnredningen. Takspottene designet fra Flos er bevisst trukket opp i denne delen av leiligheten, mens de mot fasadene er trukket ned.

As you enter the apartment, you can see all the way to the kitchen. The mirrored surfaces extend from floor to ceiling and reflect the kitchen fittings. The ceiling spotlights designed by Flos are deliberately pulled up in this part of the apartment, while those on the facades are pulled down.

 


 

Espen er utdannet kokk og elsker å lage mat sammen med venner. Det er innfelt gastronormbrønner i stålplaten på kjøkkenøyen der Espen har urter og oljerflasker. En leppe stikker ut av stålplaten på den ene siden og danner sitteplass for to krakker. På veggen over vasken er det hengt opp en lampe fra det tidligere grisehuset på fra familiestedet. En aluminiumspendel designet av Daniel Rybakken henger over oppvasksonen som en tynn strek. I vinduskarmen på gjesterommet bak kjøkkenet står det Mayday lampen designet av Konstantin Grcic i 2000 for Flos.

Espen is a trained chef and loves to cook with friends. Gastronorm wells are recessed into the steel plate on the kitchen island where Espen keeps herbs and oil bottles. The steel plate extends beyond the cabinets on one side to form a seat for two stools. On the wall above the sink hangs a lamp from the former pigsty at the family home. An aluminium pendulum designed by Daniel Rybakken hangs over the washing-up area like a thin line. On the window sill in the guest room behind the kitchen is the Mayday lamp designed by Konstantin Grcic in 2000 for Flos.

 

Urban versus home

Espen vet hva han snakker om når det gjelder å skape flyt for å styre bevegelser i både privat og offentlige rom. Som arkitekt og partner i A-lab, jobber han med å designe bygulv i nye urbane områder. Han har blant annet vært med på å designe bygulvet i Barcode og Bispevika og visste nøyaktig hvordan byens befolkning kom ti å bruke sin nye bydel mange år før den faktisk stod ferdigstilt.

- I det større perspektivet, når vi designer et nytt byområde, som for eksempel Bispevika, må vi tenke på hvor gangveiene går, før vi utformer bygningene, for å passe på at vi skaper trygge og gode soner der folk kan trives. Hva slags fasade vender ut mot de ulike veisnuttene, hva er siktlinjene, hvor kan man sette seg ned, hvor kan barna leke osv. Du kan si at det samme gjelder bare i mye mindre skala i en bolig. Det er viktig å skape flyt og tilrettelegge for samhandling mellom ulike funksjoner og aktiviteter man gjør i en bolig for å effektivisere og forenkle hverdagens ulike gjøremål.

Espen knows what he's talking about when it comes to creating flow to manage movement in both private and public spaces. As an architect and partner at A-lab, he works on designing urban floors in new urban areas. Among other things, he has been involved in designing the urban floor in Barcode and Bispevika and knew exactly how the city's population would use their new neighbourhood many years before it was actually completed.

- In the bigger picture, when designing a new urban area, such as Bispevika, we need to think about where the footpaths go before we design the buildings, to make sure we create safe and good zones where people can thrive. What kind of facade faces the various road junctions, what are the sight lines, where can people sit down, where can children play, etc. You could say that the same applies only on a much smaller scale in a home. It's important to create a flow and facilitate interaction between the various functions and activities you do in a home to streamline and simplify everyday tasks.

 

Rundt omkring i leiligheten er det dandert små tablåer, som her i vinduskarmen der en Lampedina fra Flos, designet av Achilles Castliglionis i 1972, står sammen med små vaser fra småbruket Veiby og et ungdomsportrett av Espens mor.

Small tableaux are arranged around the apartment, such as here on the windowsill where a Lampedina from Flos, designed by Achilles Castliglionis in 1972, stands alongside small vases from the Veiby smallholding and a youthful portrait of Espen's mother.

 

SONER

I sin egen bolig har Espen gått for soner istedenfor rom. Når du kommer inn i leiligheten befinner du deg i gangpartiet som ligger i den ene hovedaksen. Herfra kan du orientere deg i forhold til de to hovedaksene. Hovedsoverommet ligger i den ene enden fra gangen, kjøkkenet i den andre. Rett frem leder en gangvei til den andre hovedaksen der de sosiale sonene ligger på rekke og rad; fra storstuen med egen kontorkrok, til en liten salong og videre til spisestuedelen som møter kjøkkenet.

- Når jeg tegner en løsning går jeg igjennom hvilke gjøremål jeg har. Hva kan jeg gjøre for å utføre disse gjøremålene så strømlinjeformet som mulig. Hvordan er det mest fornuftig å bevege seg. Det går fra hvor jeg kan sette fra meg handleposene når jeg skal rydde ut matvarene til siktlinjene fra sofaen.

 

ZONES

In his own home, Espen has opted for zones instead of rooms. When you enter the apartment, you'll find yourself in the corridor that runs along one of the main axes. From here, you can orientate yourself in relation to the two main axes. The master bedroom is at one end of the corridor, the kitchen at the other. Straight ahead, a walkway leads to the other main axis where the social zones are lined up; from the main living room with its own office nook, to a small lounge and on to the dining area that meets the kitchen.

- ‘When I'm designing a solution, I go through what I have to do. What can I do to make these tasks as streamlined as possible? How does it make the most sense to move around. This ranges from where I can leave my shopping bags when I'm clearing out the groceries to the sight lines from the sofa.

 

Fleksibelt

Gangen består av en liten sittenisje innfelt i den ene boksen. Her er det tegnet inn glassplater på bakveggene for å forstørre inntrykket av gangpartiet. Det er videre lagt inn en stor speilflate på gangveggen inn til kjøkkenet for å avsløre at kjøkkenet strekker seg rundt hjørnet av den ene boksen.

- I dag har leiligheten kun to soverom. Gjestesoverommet ligger bak kjøkkenet med egen inngang via baktrappen. Det er lagt opp til at den største stuen kan gjøres om til et tredje soverom uten at man mister stuedelen. Ved å sette lettveggen litt inn i det som i dag er en romslig stue, kan arbeidskroken omgjøres til stuedel henvendt mot peisinnsatsen, forklarer Espen.

Fexible

The corridor consists of a small seating area recessed into one of the boxes. Here, glass panels have been added to the rear walls to enlarge the impression of the corridor. A large mirrored surface has also been added to the corridor wall leading to the kitchen to reveal that the kitchen extends around the corner of one of the boxes.

- Today, the apartment only has two bedrooms. The guest bedroom is located behind the kitchen with its own entrance via the back stairs. The idea is that the largest living room can be converted into a third bedroom without losing the living room area. ‘By inserting the light wall slightly into what is currently a spacious living room, the work nook can be converted into a living area facing the fireplace insert,’ explains Espen.

Trehyllen over ståltrallen fra Ikea har Espen arvet av sin farmor. Her står det en vase designet av Falke Svatun. Dronning Elisabeth akkompagneres av en blå lysestake fra Hay. På nederste hylle står det et salt- og pepperkvernsett designet av Norway Says for Muuto. Achilles Castiglionis Parentesi-lampe fra Flos utgjør en dekorasjon i seg selv. 

Espen inherited the wooden shelf above the steel trolley from Ikea from his grandmother. Here is a vase designed by Falke Svatun. Queen Elisabeth is accompanied by a blue candlestick from Hay. On the bottom shelf is a salt and pepper shaker set designed by Norway Says for Muuto. Achilles Castiglioni's Parentesi lamp from Flos is a decoration in itself.

Langs denne hovedaksen ligger de sosiale sonene på rekke og rad. Det er brukt samme Douglas gran på veggene til boksene som på gulvet. Et LTR-salongbord fra Vitra, designet av Charles og Ray Eames i 1950, akkompagneres av en Mariposa Butterfly-stol og en Cubas-stol i loungesonen.

Along this main axis, the social zones are arranged in a row. The same Douglas fir is used on the walls of the boxes as on the floor. A Vitra LTR coffee table, designed by Charles and Ray Eames in 1950, is accompanied by a Mariposa Butterfly chair and a Cubas chair in the lounge zone.

 

Gjennomlys

Det er ingen tette dører i leiligheten, heller ikke på soverommene, alle har innfelte glasspartier for å sørge for at lyset flyter inn og rundt i alle kriker og kroker. Det er til og med lagt inn en døråpning helt innerst ved ytterveggen mellom hovedsoverommet og stuen som lar lyset bevege seg mellom de to store vindusflatene.

- Jeg har fått lagt inn en skinne i taket på begge soverommene som gjør at man kan trekke for en gardin for å skape privatliv. En løsning som er vanlig på hoteller. Jeg har også fått satt inn vindusnisjer oppe ved taket på badene og vaskerommet, rom som ellers ikke ville fått inn naturlig dagslys. Disse vinduene har også fått vinduskarmer som gjør at planter og pyntegjenstander synes i rommene på den andre siden, sier han.

translucent

There are no closed doors in the apartment, nor in the bedrooms, all of which have recessed glass panels to ensure that light flows in and around every nook and cranny. There's even a doorway at the far end of the outer wall between the master bedroom and the living room that allows the light to move between the two large windows.

- I've had a track installed in the ceiling of both bedrooms that allows you to draw a curtain to create privacy. A solution that is common in hotels. I've also also installed window niches up by the ceiling in the bathrooms and laundry room, rooms that

otherwise wouldn't get any natural daylight. These windows have also been fitted with window sills so that plants and decorative items can be seen in the rooms on the other side,’ he says.

Espen Veiby er utdannet både kokk og er arkitekt/interiørarkitekt. Fascinasjonen for designmøbler skinner igjennom i interiøret. Spisebord og sittekrakk er designet av Tre Sekel og kjøpt hos Kollekted BY, mens stolene er Hans J. Wegners Y-stoler.

Espen Veiby is a trained chef and architect/interior architect. His fascination with designer furniture shines through in the interior. The dining table and stool were designed by Tre Sekel and purchased from Kollekted BY, while the chairs are Hans J. Wegner's Y-chairs.

 

STORKJØKKEN

Etter fartstid som kokk på alt fra Grand, til Continental og Bølgen & Moi, var Espen helt klar på at han ønsket seg et storkjøkken tilpasset hjemmeskala.

- Kjøkkenet er strukturert etter arbeidsflyten på et storkjøkken med oppvasksone på bakveggen, en kjøkkenøy med storkjøkkensinnslag som gastronomer til varmebad eller urter, en varmesone for å holde maten varm og kjøleskap og komfyr innfeldt i veggen i den ene boksen for riktig arbeidshøyde, forklarer kokken.

THE COMMERCIAL KITCHEN

Having worked as a chef at restaurants ranging from Grand to Continental and Bølgen & Moi, Espen was clear that he wanted a commercial kitchen adapted to home scale.

- ‘The kitchen is structured according to the workflow of a commercial kitchen with a dishwashing zone on the back wall, a kitchen island with commercial kitchen elements such as gastronomer for hot baths or herbs, a heating zone to keep the food warm and a fridge and stove recessed into the wall in one box for the right working height,’ explains the chef.

 
 

De hvite flisene på boksen fortsetter over i kjøkkensonen og utgjør endestykket på kjøkkenøyen. Her setter kokken varme kasseroller han tar ut fra ovnen. Det er også her han anretter tallerkner som han holder varme ved hjelp av to varmelamper i taket som er samme type som brukes på restauranter.

- Det handler om å kunne lage mat og underholde gjestene samtidig. Øya blir hele det åpne stue- og spisestuerommets midtpunkt. Gjestene sitter langs langbordet og snakker med kokken mens han kokkelerer og anretter maten. Peisen i boksen henvender seg

både til gjestene ved spisebordet og salongen et hakk bort, sier kokken.

The white tiles on the box continue into the kitchen zone and form the end piece of the kitchen island. This is where the chef puts the hot pans he takes out of the oven. This is also where he arranges plates, which he keeps warm with the help of two heat lamps in the ceiling that are the same type used in restaurants.

- ‘It's all about being able to cook and entertain guests at the same time. The island becomes the centrepiece of the open-plan living and dining room. Guests sit along the long table and talk to the chef while he cooks and prepares the food. The fireplace in the box caters

‘The fireplace in the box caters for both the guests at the dining table and the lounge a little further away,’ says the chef.

Designfrelst

Ved å sette peisinnsatsene i de flislagte flatene på boksene har han skapt en moderne fortolkning av gamle kakkelovner. Kokken peker på håndtaket til peisinnsatsene som ligner påfallende mye på håndtaket til en Global kjøkkenkniv. I mellompartiet mellom spisebordet og den lille salongen står det en kjøkkentralle fra Ikea der en Dronning Elisabeth-dukke akkompagneres av et skilt “I´m alive”. Lampene i leiligheten er ulike klassikere designet av alt fra Achille Castiglioni til Paolo Rizzatto. De sterke kontrastfargene på de ulike lampedelene følges opp av fargerike små designgjenstander som samlet kontrasterer de ellers hvite overflatene.

- Jeg ville ikke male veggene, men har heller latt fargene på enkeltgjenstander stå ut. Jeg må innrømme at jeg er gæren etter lamper. Har til og med lånt ut designlamper til venner av meg, ler han og skyter inn at alle gjenstandene har en spesiell affeksjonsverdi.

design savvy

By inserting the fireplace inserts into the tiled surfaces of the boxes, he has created a modern interpretation of old tiled stoves. The chef points to the handle of the fireplace inserts, which bears a striking resemblance to the handle of a Global kitchen knife. In the space between the dining table and the small lounge, there is a kitchen centrepiece from Ikea where a Queen Elisabeth doll is accompanied by an ‘I'm alive’ sign. The lamps in the apartment are various classics designed by everyone from Achille Castiglioni to Paolo Rizzatto. The strong contrasting colours of the various lamp parts are accompanied by colourful small design objects that collectively contrast the otherwise white surfaces.

- ‘I didn't want to paint the walls, but rather let the colours of individual objects stand out. I have to admit that I'm crazy about lamps. I've even lent designer lamps to friends of mine,’ he laughs, adding that all the objects have a special sentimental value.

Planlagt løsning

Eldre artifakter som et gammelt grisetrau, en settekasse i tre og oldemors gamle kjøkkenhylle er alle vitnesbyrd om kokkens oppvekst på Veiby gård. Vegglampen over kjøkkenvasken er fra grisehuset og to kaktuser i den lille vinduskarmen inn til vaskerommet er over 50 år og er et arvestykke etter bestemoren. Rundt omkring står den ene møbelklassikeren etter den andre særdeles nennsomt plassert.

- Jeg er ikke en ommøblerer. Hele leiligheten er tegnet ut ned til detalj. Det er sånn jeg ville ha det, avslutter arkitekten og kokken med et fornøyd smil.

Planned solution

Older artefacts such as an old pig trough, a wooden nesting box and my great-grandmother's old kitchen shelf all bear witness to the chef's upbringing on Veiby farm. The wall light above the kitchen sink is from the pigsty and two cacti in the small window sill in the laundry room are over 50 years old and an heirloom from his grandmother. All around the room, one classic piece of furniture after another is very carefully placed.

- ‘I'm not a redecorator. The whole apartment is designed down to the last detail. That's how I wanted it,’ concludes the architect and chef with a satisfied smile.