Spenstig fargevalg i bygårdsleilighet
PROSESS Kjøkkenet er flyttet fra innerst i leiligheten til en av de store stuene. Det er en stor operasjon å flytte bad i eldre leiligheter, men her lå badet ved siden av den ene stuen, noe som gjorde det overkommelig å trekke nye rør. På kjøkkenbenken står det en tekanne og vase fra Tina Marie Cph fra Kollekted By.
I en leilighet på Majorstua i Oslo er ingenting overlatt til tilfeldighetene, ei heller fargevalget
– Eieren av leiligheten vurderte om han skulle flytte eller ikke. Han trivdes godt på Majorstua, og så for seg at han uansett måtte pusse opp en ny leilighet hvis han skulle flytte, forteller Anne-Linn Nyfelt fra Nyfelt og Strand interiørarkitekter.
Løsningen ble å bli boende, og heller gi leiligheten en grundig overhaling. Til det trengte han profesjonell hjelp.
– Han gav oss veldig frie tøyler, men vi hadde hele veien tett dialog. Han var veldig opptatt av at alt skulle ha sin plass og var nøye på detaljer og overlot absolutt ikke alt til oss. Vi skulle for eksempel ikke tulle med gitarene og hvor høyttalerne skulle plasseres, sier Nyfelt.
ASSOSIASJONER Reflect-kjøkkenet fra Uno Form er designet av Søren Rose. Frontene vipper elegant utover og gjør at hele innredningen oppleves mer som et møbel. Flisene har noe rustikt over seg som minner om italienske bondekjøkken. Såpen er fra Sufraco og kjøkkenhåndklet er fra Juna. Hasami-koppen er fra Kollekted By.
FARGESTUNT
Utgangspunktet for Nyfelt og Strand var en klassisk bygårdsleilighet fra 1800-tallet, med høyt under taket og to stuer etter hverandre. Original stukkatur og listverk var bevart i noen av rommene.
– Vi ønsket å beholde den gamle sjarmen i leiligheten, men oppgradere og gi den et moderne preg.
Romstrukturen ble noe forandret. Kjøkkenet er ofte plassert i den bakre delen av leiligheten i bygårder fra dette tidsrommet. Det skaper en uforholdsmessig stor avstand mellom kjøkken og stue, i en tid vi ikke lenger opererer med egen kokke og stuepike.
– Badet lå vegg i vegg med den ene av stuene og gjorde at vi kunne flytte kjøkkenet ut til den ene stuen og lage en stor oppholdssone i de to rommene, forklarer Nyfelt før hun legger til at man må undersøke vannforholdene før man setter i gang med en sånn forflytning. Det er ofte lite populært å måtte trekke rør fra naboen for å få kjøkkenet der man vil.
Døråpningen mellom stuen og kjøkkenet ble utvidet for skape bedre kontakt mellom de to rommene. Alle gulvene ble rettet opp, og skiftet ut, for å skape et overordnet strammere uttrykk. Det ble så lagt nytt gulv av heltre ask, som fikk et hvitpigment.
– Det var originale gerikter og stukkatur i disse to rommene. Det har vi valgt å beholde, sammen med de gamle dørene. Den nye utvidede døråpningen har derimot fått en listfri avslutning. Jeg synes det er spennende å gjøre noen grep som er stramme og så lage en kontrast med gamle elementer, forteller Nyfelt.
SPISEKORK Spisestuen består av et Less Is More-spisebord fra DK3 med en bordplate i hvitoljet ask. Det er omkranset av PK1-spisestuestoler fra Carl Hansen og Søn. En Kolonn vase fra Skrufs Glasbruk og en keramikk skål fra Houz. Et vintage teppe fra Kinnasand bryter stilrenheten. I taket henger det en Chambers Chandelier fra Menu. Den lange benken fungerer som en skjenk og brukes til avlastning. Her står det en Hasami-skål fra Kollekted By.
MØRKBELAGT
Fargevalget er mildt sagt dristig. Veggene i oppholdssonen har fått en røkt mørkebrun farge og kjøkkeninnredningen har røkte mørkebrune eikefronter.
– Vi tenkte at den mørkebrune eikefargen stod godt til den lyse asken på gulvene. Det var nok kontrast i de to treslagene til å kombinere dem. Vi var veldig bevisste på at vi ikke ville blande inn lys eik opp mot den lyse asken, forklarer Nyfelt.
Bakre delen av leiligheten vender mot nord og slipper inn mindre lys. Her har interiørarkitektene valgt en lysere fargepalett.
– Vi har jobbet med en materialpalett på forhånd som kunden har fått se. Det gjør det enklere for beboer å se for seg hvordan det kommer til å bli, forklarer Nyfelt og legger til at det er det viktigste verktøyet de har som interiørarkitekter. Materialpaletten presenterer også forslag til møbler som har materialer, tekstuerr og farger som føyer seg opp til det overordnede uttrykket i leiligheten.
– Beboer er en mann og vi tenkte at det skulle være litt maskulint, sier Nyfelt før hun skyter inn at hun nok tror han likte at de som kvinner kunne tilføre en feminin touch til det hele.
DEKORATIVT Veggene i stuen og på kjøkkenet er dristig malt med den brune Norwegian Wood-fargen fra Jotun. På veggen inn til stuen henger det en gigantisk oppslagstavle fra Manufakture. Den fremstår som et lite kunstverk med en ramme i hvitoljet ask og et lerret i lin. En PK 22 fra Fritz Hansen supplerer sofagruppen.
SAMMENSATT Sofakroken utgjør en estetisk liten perle med en Fly SC12-sofa fra &Tradition i røkt eik, som står til et Lowlight-salongbord fra DK3, på et enkelt Melt 0016-gulvteppe fra Kinnasand. Lars Tornøes Scoop-fat ligger på salongbordet.
KOKKELERING
Kjøkkenet er plassert i hjørnet av det gamle stuerommet, med høyskap på veggen inn mot den andre stuen. Treverket på frontene vipper elegant utover.
– Vi gikk for dette kjøkkenet som er som et smykke i rommet. Det kan være lurt å tenke på, at man velger en kjøkkenløsning som også kan sees på som et møbel, når man har en åpen løsning som dette, sier Nyfelt.
Det er lagt opp til at arbeidssonen er i hjørnet, med kokeplate og vask, mens den lange benken som strekker seg helt bort til vinduet, fungerer som en anretningsskjenk til spisebordet.
– Vi har valgt noen rustikke håndlagde keramikkfliser over vasken. Det er en liten detalj som bryter litt. Beboer så for seg et fransk kjøkken med gryter som hang ned. Flisene skaper litt den følelsen, sier Nyfelt.
Over komfyren er det satt en glassplate over den malte veggen, som gjør at platen forsvinner helt. Både spise- og salongbordet er spesiallaget på bestilling, for å få det i ask som matcher gulvet.
– Et spisebord i heltre er utrolig praktisk. Her kan du slipe ned platen etter ti års bruk og den vil se helt ny ut. Vi har valgt møbler som er klassiske og som vil holde seg over tid, sier Nyfelt.
OPPBEVARING
Badet er på kun seks kvadratmeter, men har likevel fått plass til både vaskemaskin, egen dusjsone og oppbevaring.
– Det var mye som skulle inn på et lite areal, men vi ville at det likevel skulle gi en spa-følelse, sier Nyfelt.
Dusjen er dekket med vertikale smale fliser. I taket er himlingen malt.
– Vi har lagt inn en lysslisse i taket i dusjen, som gjør at lyset vasker nedover veggene.
Nyfelt forklarer at det er enklere å få til enn man skulle tro. Når man former til gipsplatene til taket, lager man en nisje. Så fester man en leddstrips med lys, som man kjøper på rull, oppi slissen. På nedsiden av slissen er veggen bygget ørlite ut, for å få en liten hylle til såper og sjampo.
– Hyllen er også fin når man får besøk. Her kan man sette stearinlys og skape stemning, legger Nyfelt til.
Vasken er en originalitet som er med på å forsterke hotellfølelsen. Resten av badet er malt i våtromssystemet til Jotun, som erstatter membran. Det er satt inn askefronter på skapene over do og vaskemaskinen, og det er lagt kalksteinfliser på gulvet.
– Ærlige og redelige materialer gjør at det ser skikkelig ut. Men man må tåle at kalkfliser krever vedlikehold og får patina over tid, understreker Nyfelt.
SKULPTUR Vieques-vasken fra Agape er designet av Patricia Urquiola og utgjør en installasjon i seg selv på badet. Tekla-håndkle er fra Kollekted By. Håndkleholderen heter Sen og er fra Agape. Den fungerer både som håndkleholder og som en liten hylle til såpeflakonger. Servantbatteriet heter Essence og kommer fra Grohe AG.
HÅNDVERKSLØSNINGER
I gangen har endeveggen en skapvegg som strekker seg fra gulv til tak. Den har Nyfelt og Stand tegnet og så har en møbelsnekker bygget den.
– Det var noen rare vinkler i enden av gangen etter noen gamle skap. Ved å bygge igjen på denne måten får man en rett front som strammer man opp, forklarer Nyfelt.
Skapet gir plass til løsøre som støvsuger og vaskekost. På soverommet har også en møbelsnekker satt opp et åpent hyllesystem i ask.
– Vi fant ut at det ikke var så god plass ved siden av sengen, og gikk for en løsning med forheng, istedenfor skapdører, forklarer Nyfelt.
Beboer ønsket at lyset skulle integreres i taket, noe som har gjort at de har foret ned taket i alle rom med unntak av kjøkken og stue. Det har ikke tatt vekk den luftige følelsen i rommene. Det er fortsatt to meter og åtti centimeter høyt til taket på soverommet.
– Vi har unngått lister opp mot himlingen på soverommet, og noen av de andre rommene, der det ikke var stukkatur. Da vi likevel skulle fore ut taket, gikk vi for den glidende overgangen mellom tak og vegg som gir et veldig stilrent uttrykk, sier Nyfelt.
Det er ikke mye som er utelatt i denne oppussingen. Det har til og med vært en egen fagperson inne som har hjulpet til med solskjerming og gardiner. Nyfelt understreker at beboer ville gjøre alt grundig, en gang for alle.
– Nå har han gjort alt sammen og kan ha det sånn i veldig mange år. Mange tenker at det og det venter jeg med, men da blir det ofte aldri gjort, understreker Nyfelt.