Imperceptible transformation

For besøkende er det helt umulig å tenke seg at hytta så annerledes ut enn det man ser i dag. De store vinduene, alt føles autentisk og som om det alltid har vært der.

For visitors, it is impossible to imagine that the cabin ever looked any different than it does today. The large windows, everything feels authentic and as if it has always been there.

 

Da arkitekt Cecilie Wille kjøpte seg sommerhytte var hun ikke i tvil om at hun ville bevare den enkle tidløse stilen til hytta. Det moderne påbygget gjemte hun på baksiden, skjult for omverdenen.

When architect Cecilie Wille bought her summer cottage, she had no doubt that she wanted to preserve its simple, timeless style. She hid the modern extension at the back, concealed from view.

 
 

”Hvis nabohytta kommer til salgs må vi kjøpe den”. Arkitekt Cecilie Wille husker mormorens klare beskjed. Gjennom barndommen pleide hun og søsknene å rusle opp den lille stien fra bilveien for å levere avisen til det enslige paret som bodde der.

– Mine besteforeldre slo seg ikke ned på Tjøme før i 1952. Den gule hytta ble bygget i 1936, før de andre hyttene her. På den tiden kunne man bygge fritt langs kysten. Hytta hadde kun hatt to eiere i løpet av sin levetid, to par som begge var uten barn. Da den ble lagt ut til salgs i 2015, kjøpte søsteren min og jeg den sammen, forklarer Cecilie Wille.

If the neighboring cabin goes up for sale, we have to buy it.” Architect Cecilie Wille remembers her grandmother's clear message. Throughout her childhood, she and her siblings used to stroll up the little path from the road to deliver the newspaper to the elderly couple who lived there.

My grandparents didn't settle in Tjøme until 1952. The yellow cabin was built in 1936, before the other cabins here. At that time, you could build freely along the coast. The cabin had only been owned by two couples during its lifetime, both of whom were childless. When it was put up for sale in 2015, my sister and I bought it together," explains Cecilie Wille.

Gjennom barndommen husker Cecilie at hun og søsteren trippet opp stien sommerstid for å levere avisen til paret som bodde der.

Cecilie Wille har siden 2007 drevet MORFEUS arkitekter sammen med sin partner Caroline Støvring. De har i årenes løp oppført mange hytter, og Cecilie understreker at hvert hytteprosjekt er unikt. 

– Naturen, himmelretninger og omgivelser spiller en avgjørende rolle for byggets utforming og livet i det. For oss er det viktig å skape varige bygg som er moderne, men likevel tidløse.

Cecilie Wille has been running MORFEUS Architects with her partner Caroline Støvring since 2007. Over the years, they have built many cabins, and Cecilie emphasizes that each design is unique.

– Nature, the cardinal directions, and the surroundings play a decisive role in the design of the building and life within it. For us, it is important to create durable buildings that are modern yet timeless.

 

Arkitekten synes det er hyggelig å bruke ting som har minner og understreker at hele prosjektet er en transformasjon.

The architect enjoys using items that hold memories and emphasizes that the entire project is a transformation.

Søstrene beholdt så mange av de gamle møblene som fulgte med hytta som mulig, fra spisestuestolene til deler av det gamle kjøkkenet.

The sisters kept as much of the old furniture that came with the cabin as possible, from the dining room chairs to parts of the old kitchen.

 

Når man ankommer den gule Tjøme-hytta er det som om tiden har stått stille. På de gule ytterveggene henger det en solbleket redningsbøye. Kurvstoler og diverse eldre møblement står henslengt rundt omkring, og gjennom romslige vinduer kan man følge med på båttrafikken i sundet. Det er først når man går igjennom hytta, og kommer til gressplenen på baksiden, at man ser det nye tilbygget som vitner om at det har vært en arkitekt inne i bildet.

– Hytta bestod av mange små rom. Kjøkkenet var klemt innerst i et hjørne og hadde knapt plass til en person. Det første vi gjorde var å rive vegger for å få åpnet opp oppholdsrommet. På baksiden var det kun ett soverom. Ved å flytte bakveggen en snau meter, fikk vi plass til to soverom og et bad, forklarer Cecilie.

 

When you arrive at the yellow Tjøme cabin, it is as if time has stood still. A sun-bleached lifebuoy hangs on the yellow exterior walls. Wicker chairs and various pieces of older furniture are scattered around, and through the spacious windows you can watch the boat traffic in the sound. It is only when you walk through the cabin and come to the lawn at the back that you see the new extension, which shows that an architect has been involved.

– The cabin consisted of many small rooms. The kitchen was squeezed into a corner and barely had room for one person. The first thing we did was tear down walls to open up the living room. At the back, there was only one bedroom. By moving the back wall a little less than a meter, we made room for two bedrooms and a bathroom, explains Cecilie.

 

– Det eneste vi har kjøpt nytt er kopper og glass. Resten har vi hentet fra loft og kjeller hjemme. Det er ting vi hadde spart på som nå har fått et nytt liv

– The only things we bought new were cups and glasses. The rest we got from the attic and basement at home. These are things we had saved that have now been given a new lease of life.

FORFALT

Det var ikke gjort mange oppussingene opp gjennom årene, og slitasjen var til å ta og føle på. På soverommet var tapetet flasset av og taket i stuen hadde hatt vannskade. Gulvet ble slipt, og kjøkkenet ble oppgradert.

– Mus hadde også spist opp isolasjonen i veggene så vi måtte plukke ned alle veggene innvendig. Vi helte betong langs gulvsvillen inne i ytterveggene nederst for å tette mot musehull. Det har ikke vært mus her siden, forklarer Cecilie.

Peisen i stua hadde en veldig grov og litt lurvete puss. Her ble det ytterste laget slipt bort og lagt på nytt uten at det bryter den originale stilen.

– De hadde et annet forhold til vær og vind før. Hele hytta var vendt inn mot skogholtet på baksiden med små vinduer i alle retninger. Vi åpnet opp fronten med panoramavinduer og skyvedører for å få kontakt med sundet utenfor og hogget ned enkelte av de større trærne foran hytta, sier Cecilie.

DETERIORATED

Not much renovation had been done over the years, and the wear and tear was obvious. The wallpaper in the bedroom was peeling, and the ceiling in the living room had suffered water damage. The floor was sanded, and the kitchen was upgraded.

– Mice had also eaten the insulation in the walls, so we had to tear down all the interior walls. We poured concrete along the floor joists inside the outer walls at the bottom to seal the mouse holes. There haven't been any mice here since,“ explains Cecilie.

The fireplace in the living room had a very rough and slightly shabby finish. Here, the outer layer was sanded down and reapplied without breaking the original style.

– They had a different relationship with the weather and wind before. The entire cabin faced the forest clearing at the back, with small windows in all directions. We opened up the front with panoramic windows and sliding doors to connect with the sound outside and cut down some of the larger trees in front of the cabin, says Cecilie.

 

Det nye tilbygget ligger skjult fra omverdenen på baksiden av hytta.

The new extension is hidden from view at the rear of the cabin.

En svalgang leder fra stuen og kjøkkenet forbi de gamle soverommene, der et er omgjort til bad., videre til det nye påbygget.

A porch leads from the living room and kitchen past the old bedrooms, one of which has been converted into a bathroom, and on to the new extension.

 
 

MODERNE TILSKUDD

 – Det var behov for tre soverom. Det utløste en interessant prosess der jeg diskuterte med meg selv som oppdragsgiver. Skal vi bygge ut i samme stil som resten eller bygge nytt?

Det stod en bod på baksiden av hytta som ikke var gul, men ubehandlet treverk. For arkitekten ble det fristende å tilføre et mer moderne uttrykk og jobbe med andre vindusformater enn det den gamle hytta tillot.

– Vi videreførte det ubehandlede uttrykket til boden ved å bruke jernvitriolbehandlet kjerneved av gran på ytterveggene. På veggene inne har vi lagt furufinerplater som er de billigste finerplatene du finner på byggevarehuset, sier Cecilie.

 

MODERN ADDITIONS

– Three bedrooms were needed. This triggered an interesting process where I discussed with myself as the client. Should we build in the same style as the rest or build something new? There was a shed at the back of the cabin that was not yellow, but untreated wood.

The architect was tempted to add a more modern look and work with different window formats than the old cabin allowed.

– We continued the untreated look of the shed by using iron vitriol-treated spruce heartwood on the exterior walls. On the interior walls, we used pine plywood, which is the cheapest plywood you can find at the hardware store," says Cecilie.

 

Det ble en økonomisk løsning der det mest kostbare er de store glassfeltene som blant annet vender ned mot gamlehytta. Tak og platting forbinder de to byggene og utgjør en koselig uteplass i le. I tilbygget er det også satt inn en glassdør på bakveggen. Den leder ut til en liten sydvendt avsats møblert med en stol.

– Påbygget står på fjellknausen. Vi kan fjerne hele konstruksjonen uten at terrenget er ødelagt. Vi klarte til og med å beholde rododendron på hver side. Vi er veldig glade i hvordan påbygget ligger skjult i forlengelsen av den gamle hytta. Det er blitt et hemmelig sted der ingen finner en.

It was an economical solution, with the most expensive elements being the large glass panels facing the old cabin. The roof and decking connect the two buildings and create a cozy outdoor space in the lee. A glass door has also been installed in the rear wall of the extension. It leads out to a small south-facing landing furnished with a chair.

– The extension stands on the rocky outcrop. We can remove the entire structure without damaging the terrain. We even managed to keep the rhododendrons on either side. We are very happy with how the extension is hidden in the extension of the old cabin. It has become a secret place where no one can find you.