Hallgeir Homstvedt - Everlasting Furniture.

- Det er to faktorer som bidrar til at folk tar vare på møblene, den ene er kvaliteten på møblet, den andre er pris, sier den norske deisgneren Hallgeir Homstvedt lanserer en ny versjon av sin Arc Lounge Sofa for Stellar Works.

- There are a few factors that make people take good care of their furniture, one is the quality of the furniture, the other is the price, says the Norwegian designer Hallgeir Homstvedt, who is now releasing a new version of his Arc Lounge Sofa for Stellar Works.

 

I porteføljen til Hallgeir finner man en imponerende mengde møbler for en rekke norske og internasjonale anerkjente produsenter, fra en hel serie sofaer for LK Hjelle. til spisestuestoler og loungemøblement for Stellar Works, lamper for Le Klint, DWR og Abstracta, samt flere pledd for Røros Tweed og en rekke mindre dekketøysprodukter for Muuto. For å nevne noe.

Hallgeir elsket å ta fra hverandre ting som liten og skulle først bli ingeniør som faren, men manglende interesse for fysikk og matte resulterte i industridesignstudier. Etter utdannelsen fikk han plass som intern hos Norway Says. Det var her han utviklet en forkjærlighet for møbeldesign.

Hallgeir's portfolio includes an impressive range of furniture for a number of renowned Norwegian and international manufacturers, from a complete series of sofas for LK Hjelle to dining chairs and lounge furniture for Stellar Works, lamps for Le Klint, DWR and Abstracta, as well as several throws for Røros Tweed and a range of smaller tableware products for Muuto. To name a few.

Hallgeir loved taking things apart as a child and initially wanted to become an engineer like his father, but a lack of interest in physics and math resulted in him studying industrial design. After graduating, he got an internship at Norway Says. It was here that he developed a passion for furniture design.

 

- Jeg likte meg godt hos Norway Says, men kjente etter hvert på en iver etter å lage noe eget. Det sammenfalt med en henvendelse fra LK Hjelle som trengte en sofa rundt tema akustikk til utstillingen Beyond Risør. De andre (Torbjørn Anderssen, Espen Voll og Andreas Engesvik som drev Norway Says red. anm.) hadde ikke tid, så jeg fikk prosjektansvar og stod for design og utviklingen av Duo.

- I enjoyed working at Norway Says, but gradually felt an urge to create something of my own. This coincided with an inquiry from LK Hjelle, who needed a sofa with an acoustic theme for the Beyond Risør exhibition. The others (Torbjørn Anderssen, Espen Voll, and Andreas Engesvik, who ran Norway Says, ed. note) didn't have time, so I was given project responsibility and was in charge of the design and development of Duo.

- Creating new products for exhibitions was a great motivator, because you knew you would be showcasing your ideas to an international audience. That’s how young designers got ahead back then.
— Hallgeir Homstvedt

Duo var Hallgeirs første produkt, og han gikk her i bresjen for å designe en sofa som kunne veksle mellom å ha høy og lav rygg. Ved å brette opp arm- og rygglenet fikk man en skjermet sone for møter og private samtaler. 

- Dette var en av de første sofaene av denne typen, det har kommet hundrevis siden, sier designeren. 

Like etter ble Norway Says oppløst, og Hallgeir fant ut at tiden var moden for å drive for seg selv. Den første Norwegian Prototypes-utstillingen var på trappene i London, og Hallgeir kastet seg rundt for å bli med. 

- Jeg designet lampen TOPP som er inspirert av to karakteristiske silhuetter, Vico Magistrettis Atollo-lampe og en grafisk pil. Den ble plukket opp og satt i produksjon av Est, sier Hallgeir.

Duo was Hallgeir's first product, and he took the lead in designing a sofa that could switch between having a high and low back. By folding up the armrests and backrest, you could create a sheltered area for meetings and private conversations.

“This was one of the first sofas of its kind; hundreds have been made since,” says the designer.

Shortly afterwards, Norway Says was dissolved, and Hallgeir decided that the time was right to go it alone. The first Norwegian Prototypes exhibition was about to open in London, and Hallgeir rushed to join in.

“I designed the TOPP lamp, which is inspired by two distinctive silhouettes: Vico Magistretti's Atollo lamp and a graphic arrow. It was picked up and put into production by Est,” says Hallgeir.

 

Han begynte nå å konsentrere seg om å bruke utstillinger som en måte å få eksponert ideene sine til potensielle produsenter. Det ene produktet etter det andre ble plukket opp av internasjonale produsenter, fra Balance-vasen og Chambler Light for Muuto, til krakken Pal for Hem og sofaen Kavai for LK Hjelle. 

- Det var en stor drivkraft i å lage nye produkter til utstillinger, du visste du fikk vist frem ideene dine til et internasjonalt publikum. Det var sånn unge designere kom seg opp og frem den gangen, forklarer han. 

He began to focus on using exhibitions as a way to showcase his ideas to potential manufacturers. One product after another was picked up by international manufacturers, from the Balance vase and Chambler Light for Muuto, to the Pal stool for Hem and the Kavai sofa for LK Hjelle.

- Creating new products for exhibitions was a great motivator, because you knew you would be showcasing your ideas to an international audience. That's how young designers got ahead back then, he explains.

 
I have become much more selective about who I work with, and I have an ever-growing fascination with local production and locally sourced materials.
— Hallgeir Homstvedt

Utstillinger betydde også mingling med andre designere og resulterte for Hallgeirs del i et årelangt samarbeid med den amerikansk/japanske designeren Jonah Takagi. De to har designet alt fra lampeserien Lamella for Le Klint, til salongbordet Mio for LK Hjelle og Alfa-sofaen for Dims.

- Jeg husker vi fikk nyss om at Roll&Hill, en amerikansk produsent som er kjent for eksklusive lysekroner, var på jakt etter et enkelt produkt de kunne selge til interiør- og arkitektbransjen, forteller Hallgeir.

De endte opp med å designet hver sin halvdel av en pendel som de så gav det klingende navnet Half&Half. Lampen er fortsatt hyllevare hos Roll&Hill. 

Exhibitions also meant mingling with other designers and, for Hallgeir, resulted in a long-standing collaboration with American/Japanese designer Jonah Takagi. The two have designed everything from the Lamella lamp series for Le Klint to the Mio coffee table for LK Hjelle and the Alfa sofa for Dims.

“I remember we heard that Roll&Hill, an American manufacturer known for its exclusive chandeliers, was looking for a simple product they could sell to the interior design and architecture industry,” says Hallgeir.

They ended up designing their own halves of a pendant lamp, which they gave the evocative name Half&Half. The lamp is still available from Roll&Hill.

- Jeg har nå en portefølje av produsenter som jeg har jobbet med før, det gjør at jeg kan jobbe mer effektivt. Det er sjelden jeg lager en fullverdig prototype i dag. Jeg lager som regel en mock-up i papp eller en 3D-modell som produsenten så tar over utviklingen av. 

Hallgeir fremhever at det var en mer leken tid før. Både designere, produsenter og kunder var mer utforskende innenfor møbler og interiør. Nå er det et helt annet fokus. Han mener hele bransjen er blitt mye mer retrospektiv. Folk kjøper flere klassikere fra kjente designere.

- Jeg tror det er flere grunner til det. Verden er usikker. Folk vil lene seg tilbake på det kjente og trygge. De har ikke tid til å sette seg inn i hva som er det beste innen kontemporær design. Jeg tror også folk tenker det er en tryggere investering å kjøpe noe fra en kjent designer. Det ironiske er at mange av relanseringene som kommer fra kjente og avdøde designere aldri hadde suksess den tiden de ble laget. 

- I now have a portfolio of manufacturers I have worked with before, which allows me to work more efficiently. I rarely make a full-scale prototype these days. I usually make a mock-up in cardboard or a 3D model, which the manufacturer then takes over the development of.

Hallgeir emphasizes that things used to be more playful. Designers, manufacturers, and customers were more exploratory when it came to furniture and interiors. Now the focus is completely different. He believes that the entire industry has become much more retrospective. People are buying more classics from well-known designers.

- I think there are several reasons for this. The world is uncertain. People want to lean on the familiar and safe. They don't have time to familiarize themselves with what's best in contemporary design. I also think people think it's a safer investment to buy something from a well-known designer. The irony is that many of the relaunches from well-known and deceased designers were never successful when they were first created.

 
 
- As a young designer, I was honored when Lexon wanted to put it into production, and I even agreed when they wanted to make the dial out of plastic and stick their logo all over it.
— Hallgeir Homstvedt

Han fremhever at bransjen er todelt, det er de som skaper formuttrykkene og verdiene, og så er det alle som kopierer og henger seg på. 

- Jeg vil ikke være med på fast fashion innen møbeldesign. For å unngå det, må man passe på at det man lager er bra nok så det ikke går i stykker, og så må det være dyrt nok til at folk føler det er verdt å ta vare på. Det er komplekst. 

Hallgeir vet hva han snakker om. Til møbelmessen i Milano i 2011 viste han frem prototypen av veggklokken Glow. Ved å male baksiden av viserne i neonfarge, ble urskiven i krystallhvit corian lyst opp, som om klokken var koblet til strøm. 

- Som ung designer ble jeg beæret da Lexon ville sette den i produksjon, og jeg sa til og med ja da de ville lage urskiven i plast og klistre logoen over det hele. 

He emphasizes that the industry is divided into two parts: those who create the designs and values, and then everyone else who copies and follows suit.

- I don't want to be part of fast fashion in furniture design. To avoid that, you have to make sure that what you make is good enough that it doesn't break, and then it has to be expensive enough that people feel it's worth taking care of. It's complex.

Hallgeir knows what he's talking about. At the furniture fair in Milan in 2011, he presented the prototype of the Glow wall clock. By painting the back of the hands in neon colors, the crystal white Corian dial lit up, as if the clock were connected to electricity.

- As a young designer, I was honored when Lexon wanted to put it into production, and I even agreed when they wanted to make the dial out of plastic and stick their logo all over it.

Hallgeir oppdaget mange svakheter ved produktet over tid, blant annet at plasten ikke var UV-behandlet, noe som gjorde at urskiven gulnet. 

- Jeg bad dem bruke et annet materiale, men fikk ikke svar. Veien for å få igjennom endringer var så lang, fra Oslo til hovedkontoret i Paris, og videre til fabrikken i Asia. Mine beskjeder kom aldri frem, så jeg trakk produktet. 

Det skulle likevel gå flere år før Glow var ute av produksjon. På spørsmål om hvilke av sine egne design han er mest fornøyd med, fremheves de konseptuelle og nyskapende på den ene siden, og de med økonomisk suksess på den andre. Det er sjelden de to overlapper. 

- Mye handler om å velge riktig produsent til riktig produkt, hvis ikke risikerer du at det du designer ender opp som søppel. Jeg har blitt mye mer selektiv med hvem jeg jobber med, og har en stadig sterkere fascinasjon for kortreist produksjon og kortreiste materialer, kommer det ettertenktsomt fra designeren.

 

Over time, Hallgeir discovered many weaknesses in the product, including the fact that the plastic was not UV-treated, which caused the dial to yellow.

- I asked them to use a different material, but got no response. The process of getting changes approved was so long, from Oslo to the head office in Paris, and on to the factory in Asia. My messages never got through, so I withdrew the product.

However, it would be several years before Glow was discontinued. When asked which of his own designs he is most satisfied with, he highlights the conceptual and innovative ones on the one hand, and those that have been financially successful on the other. The two rarely overlap.

- A lot of it is about choosing the right manufacturer for the right product, otherwise you risk what you design ending up as trash. I have become much more selective about who I work with, and I have an ever-growing fascination with local production and locally sourced materials, the designer says thoughtfully.