Oslo Aula har et antropologisk blikk på produktdesign

På få år har det Oslo-baserte designstudioet klart å vekke oppmerksomhet rundt sine skapende prosesser.

DUO Marie Sagen er utdannet sosialantropolog, Sara Gretteberg møbeldesigner og interiørarkitekt. Sammen utfordrer og utfyller de hverandre.

DUO Marie Sagen er utdannet sosialantropolog, Sara Gretteberg møbeldesigner og interiørarkitekt. Sammen utfordrer og utfyller de hverandre.

Foto: Espen Grønli Tekst: Marianne Lie Berg

Marie Sagen og Sara Gretteberg er duoen bak Oslo Aula. Med en iboende nysgjerrighet for alt som rører seg, skaper de designhistorier langt forbi det fysiske objektet. Hvis de får det for seg at de skal lage en film, blir det et prosjekt, kommer musiker Emilie Nicolas forbi, kreerer de gjerne set designet til hennes nyeste musikkvideo. I designprosessen har de en tendens til å grave seg ned i ulike håndverksteknikker, og står ikke tilbake for selv å gripe verktøyet, for å finjustere seg ned til akkurat riktig uttrykk.

 
EIERSKAP Filipine er et frest trefat, som med sine håndverkskvaliteter, og nette form, knytter et varig bånd til sine eiere. Kommer i flere farger. Foto:

EIERSKAP Filipine er et frest trefat, som med sine håndverkskvaliteter, og nette form, knytter et varig bånd til sine eiere. Kommer i flere farger. Foto:

1- Hvordan vil dere beskrive det dere gjør?

Overordnet har vi som mål å skape objekter og rom som mennesker ønsker å ta vare på, og vi bruker antropologien som et verktøy.

Vi vil beskrive vår design som noe som befinner seg et sted på skalaen mellom industri og kunsthåndverk. Vi liker å utfordre det estetiske, og lar oss inspirere av vakre former og uventede kombinasjoner. Når vi jobber med interiørarkitektur er hovedmålet å finne ut av hvordan rommene kan legge til rette for det menneskene trenger, enten det er ro i et privat hjem, eller det er å forene en arbeidskultur på et kontor.

2. Hva er det som gjør at antropologi og design går så godt sammen?

Her kunne vi ha skrevet flere bøker, det har det også blitt gjort. La oss ta et eksempel. Da vi designet Filipine, var utgangspunktet å designe et funksjonelt julegaveprodukt. Gave er et godt representert tema innenfor antropologien; hva vil det si å gi en gave, hvilken gave gir man til hvem og hvilken relasjon skaper denne gaven mellom giver og mottaker, og hvorfor? For vår del handler det ikke om å analysere «gave» for å selge flere produkter. Vi ønsker at gaven man velger å gi noen, skal være noe man velger å ta vare på, i beste fall noe man blir glad i.

LIKHET Trefatet Laude saluterer Moder Jord og hever de kvinnelige verdier opp på en pidestall, der de kan skinne side om side med de maskuline verdier. Fatene er laget av formbøyd eikefinér.

LIKHET Trefatet Laude saluterer Moder Jord og hever de kvinnelige verdier opp på en pidestall, der de kan skinne side om side med de maskuline verdier. Fatene er laget av formbøyd eikefinér.

3. Hvordan jobber dere frem nye ideer?

Vi starter alltid med å konkretisere og gjøre en slags minianalyse av tiden, et fenomen eller en situasjon. Hvorfor er ting som de er? Er det noe vi kan utfordre eller understreke?

Da vi skulle formidle 8. mars, og kvinnekamp, gjennom et objekt til utstillingen 8 Avtrykk, hos Norway Designs, startet vi med å definere vår kvinnekamp, både personlig og kvinnekampen Norge som nasjon har kjempet og vil kjempe fremover.

I 8 Avtrykk ble femininitet tolket som et sett verdier som ikke nødvendigvis er knyttet til kjønn. Disse verdiene omhandler blant annet omsorg, håp, sanselighet og fornyelse. Resultatet av analysen endte med Laude, et opphøyet fruktfat som er vår hyllest til Moder Jord. Vi mener at likestilling ikke fullt ut kan oppnås, med mindre feminine verdier likestilles med maskuline.

TEKNIKALITET Den røffe overflatebehandlingen til Pel et dramatisk, og samtidig eksklusivt uttrykk. Lysestaken kan brukes til hverdags og til adventsfest.

TEKNIKALITET Den røffe overflatebehandlingen til Pel et dramatisk, og samtidig eksklusivt uttrykk. Lysestaken kan brukes til hverdags og til adventsfest.

4. Hva betyr materialer og materialitet for dere?

Vi liker godt å arbeide med ulike materialiteter, mest av alt fordi man lærer mye ved å ta tak i materialer man ikke kjenner godt fra før. Utviklingen av Pel startet på støperiet på Elverum. Vi lot oss inspirere av aluminium og bronse, og måten de behandlet overflaten av materialet for å avdekke eventuelle feil i støpen. Vi ville designe et produkt som var tilrettelagt støperiets produksjon, bruke riktig radius for at formen skulle slippe etc. Da vi var på besøk så vi en nydelig overflatebehandling, som ble til ved at de skrapte mot metallet med en vinklesliper. Det viste seg å bare være en teknikalitet for å avdekke mulige luftbobler i støpen. Vi lot denne teknikaliteten bli den endelige overflatebehandlingen på lysestaken Pel.

5. Hvordan tenker dere design i forhold til menneskelige relasjoner?

Objekter har potensialet til å overraske eller forundre, eksempelvis gjennom form, materialitet, tyngde, eller taktilitet – og det er ofte når objekter har denne evnen at det oppstår en bevisstgjøring i møtet mellom menneske og objekt. Det er denne bevisstgjøringen vi jakter etter, i håp om at det skaper den relasjonen som gjør at man tar vare på noe.

GUDOMMELIG Hlin er et velværehåndkle i lin og bomull. Navnet har de hentet fra norrøn mytologi der Hlín er gudinnen som verner.

GUDOMMELIG Hlin er et velværehåndkle i lin og bomull. Navnet har de hentet fra norrøn mytologi der Hlín er gudinnen som verner.

6. Hva ønsker dere å oppnå det kommende året?

Vi har noen ganske konkrete mål, blant annet ønsker vi i større grad å etablere oss internasjonalt. Vi vil også jobbe videre med å skape et nytt objekt som er i tråd med det vi tror på. Ingenting er bedre enn å være i en god skapelsesprosess! Og når det gjelder interiørarkitektur, ønsker vi å fortsette arbeidet med å skape gode rom, enten om det er kontorer eller private hjem.

 

 Oslo Aula

  • Designbyrå etablert av Marie Sagen og Sara Gretteberg i 2017.

  • Jobber med alt fra produktutvikling, til interiørdesign, konseptutvikling og set design.

  • Vann “Årets nykommer” pris av Bo Bedre i 2018.

  • Designet set design for Emilie Nicolas musikkvideo i 2018, samt studioet hennes i 2020. Var aktuell under Unika utstillingen på Designers Sathurday i 2019, samt stilt ut på Norway Designs 8 Avtrykk 2020.

  • Seger produkter hjemme egen nettsiden, samt gjennom en rekke forhandlere, som Norway Designs, Houz, No 9 og Røst.