En gammel sveitservillaen på Nøtterøy har fått en ny kappe

Villa Nøtterøy_Ark Tellus_8679 kopi.jpg
 

Foto: Espen Grønli Styling: Silje Aune Eriksen Tekst: Marianne Lie Berg

 

I det tradisjonelle villaområdet, Rosanes på Nøtterøy, har en gammel jugendvilla fra 1920 fått en ny og moderne kappe.

Da huseier tok kontakt med Eivind Hanch-Hansen og Sverre Aaker Sondresen fra Ark Tellus, spurte han om det var mulig å gjøre om det gamle huset til et moderne hus.

– Da jeg så huset første gang tenkte jeg; nei, det er ikke mulig. Det var bygget om i flere omganger og var ikke lenger det gamle huset det hadde vært, sier arkitekt Sverre Sondresen fra Ark-Tellus i Tønsberg.

Den karakteristiske jugendstilen til det gamle huset var opp gjennom årene blitt stemoderlig behandlet, med diverse nye utspring, karnapper og noen klassisistiske søyler, som var helt malplassert på baksiden av huset. Da Ark-Tellus tok en litt mer inngående inspeksjon, innså de at det faktisk ville være mulig å modernisere huset, hvis de tok utgangspunkt i den originale konstruksjonen fra 1920.

LANGSTRAKT Kjøkkendelen er et tilbygg, som utvider størrelsen på huset i forhold til den gamle grunnflaten. Siktlinjene strekker seg fra enden på bassenget, hele veien til taklyset innerst i spisestuen. Legg merke til at det er brukt cedertre både p…

LANGSTRAKT Kjøkkendelen er et tilbygg, som utvider størrelsen på huset i forhold til den gamle grunnflaten. Siktlinjene strekker seg fra enden på bassenget, hele veien til taklyset innerst i spisestuen. Legg merke til at det er brukt cedertre både på veggene og taket.

 
MIDTPUNKT Midt i hjertet av huset står det et As Long As You Like-spisebord designet av Jenkins&Uhnger for Objekt. Det er omkranset av Eames Plastic Side Chair fra Vitra. Et oliventreet fra Hageland på Nøtterøy strekker seg opp mot taklyset inne…

MIDTPUNKT Midt i hjertet av huset står det et As Long As You Like-spisebord designet av Jenkins&Uhnger for Objekt. Det er omkranset av Eames Plastic Side Chair fra Vitra. Et oliventreet fra Hageland på Nøtterøy strekker seg opp mot taklyset innerst i spisestuen.

–Det var ikke snakk om en oppussing for syns skyld. Det meste som var gjort på 1980-tallet var råtnet. Det måtte tas vekk. Det originale fra 1920-tallet var derimot i god stand. Vi begynte med å fjerne alt fra 1980-tallet, til vi stod igjen med kjelleren og reisverket fra 1920, og så jobbet vi med rommene innvendig på nytt, forklarer Sverre.

Hele den originale formen er beholdt, med to etasjer, en fullverdig kjelleretasje og den klassiske takkonstruksjonen, med et høyt og spisst møne.

–      Det første vi la merke til, var at det gamle inngangspartiet lå på baksiden av huset. Vi valgte å flytte inngangen til sideveggen, for å skape en mer privat sone bak og foran huset, forklarer arkitekten.

MATERIALITET Det er lagt et tynt mikrosementgulv oppå det gamle gulvet, som flyter elegant gjennom de åpne rommene. Spiletaket skaper en varm følelse og demper akustikken i hele etasjen. Den hvite Tangent-stålampen ved sofaen er designet av Jenkins&…

MATERIALITET Det er lagt et tynt mikrosementgulv oppå det gamle gulvet, som flyter elegant gjennom de åpne rommene. Spiletaket skaper en varm følelse og demper akustikken i hele etasjen. Den hvite Tangent-stålampen ved sofaen er designet av Jenkins&Uhnger for Pallucco, fra Houz.

LANGSTRAKT Kjøkkendelen er et tilbygg, som utvider størrelsen på huset i forhold til den gamle grunnflaten. Siktlinjene strekker seg fra enden på bassenget, hele veien til taklyset innerst i spisestuen. Legg merke til at det er brukt cedertre både p…

LANGSTRAKT Kjøkkendelen er et tilbygg, som utvider størrelsen på huset i forhold til den gamle grunnflaten. Siktlinjene strekker seg fra enden på bassenget, hele veien til taklyset innerst i spisestuen. Legg merke til at det er brukt cedertre både på veggene og taket.

–Det var ikke snakk om en oppussing for syns skyld. Det meste som var gjort på 1980-tallet var råtnet. Det måtte tas vekk. Det originale fra 1920-tallet var derimot i god stand. Vi begynte med å fjerne alt fra 1980-tallet, til vi stod igjen med kjelleren og reisverket fra 1920, og så jobbet vi med rommene innvendig på nytt, forklarer Sverre.

Hele den originale formen er beholdt, med to etasjer, en fullverdig kjelleretasje og den klassiske takkonstruksjonen, med et høyt og spisst møne.

–      Det første vi la merke til, var at det gamle inngangspartiet lå på baksiden av huset. Vi valgte å flytte inngangen til sideveggen, for å skape en mer privat sone bak og foran huset, forklarer arkitekten.

PYNT Kjøkkenbenken er dekorert med Bowl-fatet designet av Kristine Five Melvær for When Objects Work og en glassvase fra Articles.

PYNT Kjøkkenbenken er dekorert med Bowl-fatet designet av Kristine Five Melvær for When Objects Work og en glassvase fra Articles.

 

Eierne ønsket seg et stort kjøkken til å lage mat og ha sosiale lag. For å få til det, valgte de å utvidet huset på motsatt side av inngangspartiet, med et tilbygg som i dag utgjør kjøkken og kontor. Utover det følger strukturen i de to etasjene i grove trekk den gamle. Det som skaper den totale forvandlingen, er flyten gjennom rommene og overgangen fra små vinduer til store vindusflater, som lar lyset velte inn.

_DSC8632 kopi.jpgVilla Nøtterøy_Ark Tellus

–      Før kunne man gå gjennom alle de små rommene. Vi valgte å tette igjen ut til gangen, for at stuen skulle bli roligere. Spisestuen er hjertet i huset. Den starter faktisk helt ute ved svømmebassenget, og uteplassen, og ender opp inne ved taklyset i spisestuen, sier Sverre, mens han skritter opp antall meter, fra veggen bak spisebordet, og helt ut til enden av plattingen.

Det er tretti meter. Tanken er at beboerne, på varme dager, skal kunne skjøte på spisebordet og la det strekke seg helt ut til plattingen utenfor den seks meter brede skyvedøren.

–      Eierne var litt skeptiske da vi ønsket å tette igjen veggen til forhagen fra spisestuen, men vi tenkte at når du sitter i spisestuen, har du ikke behov for å se tvers igjennom rommet. Vi ønsket heller å få lyset ned fra taket, uten at det var noe annet som forstyrret fra denne siden. Så kan man heller gå inn i stuen og nyte forhagen derfra, sier Sverre.

VARME Peisen er koblet på det eksisterende pipeløpet. Den reiser seg som en vegg, med en rist på gulvet, der trestokkene legges. Paulsen & Nilsen har tegnet inn oppbevaring på sidene av peisen, der familien blant annet har gjemt b…

VARME Peisen er koblet på det eksisterende pipeløpet. Den reiser seg som en vegg, med en rist på gulvet, der trestokkene legges. Paulsen & Nilsen har tegnet inn oppbevaring på sidene av peisen, der familien blant annet har gjemt bort en TV.

ARBEID Med utvidelsen av kjøkkenet fikk eierne et spektakulært hjemmekontor. En EA 119-kontorstol, designet av Charles & Ray Eames i 1958, står sammen med en Aida-bordlampe, designet av Angelo Mangiarotti for Karakter Copenhagen, fra Kollekted B…

ARBEID Med utvidelsen av kjøkkenet fikk eierne et spektakulært hjemmekontor. En EA 119-kontorstol, designet av Charles & Ray Eames i 1958, står sammen med en Aida-bordlampe, designet av Angelo Mangiarotti for Karakter Copenhagen, fra Kollekted By.

Det at de økte arealet i første etasje, med kjøkken og kontor, gjorde at hovedbadet i andre etasje ble større enn først planlagt. Her samarbeidet Ark-Tellus med Paulsen & Nilsen interiørarkitekter, som har skapt et spektakulært baderom med dobbeldusj, meterlang vask og et badekar med utsikt. Det gamle huset hadde et loftsrom i mønet med oppbevaring. Det rommet ble fjernet for å få ekstra luftig takhøyde i andre etasje, som flere steder strekker seg fem meter opp i været.

–      Vi la inn takoppløft på barnerommene, for å gjøre rommene enda mer dramatiske. Vi visste at det ene rommet har utsikt til vannet og med takutspringet fanger vi inn den utsikten, forklarer Sverre. 

Forrige eier hadde bygget bassenget, som ligger på uteplassen på baksiden. Det er i dag integrert med ny platting. Fasaden er kledd med cedertre, og det er brukt plankebord i varierende bredde, for å få et mer dynamisk uttrykk.

–  Vi har ikke laget en ny form, men et nytt innhold. Huset har nøyaktig samme profil, men med ny kappe, sier Sverre.

 

 
ZEN-AKTIG Inngangspartiet lå tidligere på baksiden av huset, men ble flyttet til siden, og har dermed blitt en naturlig del av oppkjørselen. De dype trappetrinnene gjør at man bremser opp, og roer ned tempoet, før man krysser dørterskelen.

ZEN-AKTIG Inngangspartiet lå tidligere på baksiden av huset, men ble flyttet til siden, og har dermed blitt en naturlig del av oppkjørselen. De dype trappetrinnene gjør at man bremser opp, og roer ned tempoet, før man krysser dørterskelen.

Artikkelen har vært publisert i Bo Bedre