Islandske Sæja tester ut løsninger i egen bolig

OPPSIKTSVEKKENDE Guðjónsdóttir har designet sidebordet som er en skulptur i seg selv. Hun samler på kunst og det står ulike skulpturer og kunstverk rundt omkring i hele huset. Den store grå vasen er fra 101 Copenhagen.

OPPSIKTSVEKKENDE Guðjónsdóttir har designet sidebordet som er en skulptur i seg selv. Hun samler på kunst og det står ulike skulpturer og kunstverk rundt omkring i hele huset. Den store grå vasen er fra 101 Copenhagen.

 

Foto: Anne Bråtveit, Tekst: Marianne Lie Berg, Styling: Maria Hove Vestre

 

den Islandske interiørarkitekten Sæbjörg Guðjónsdóttir har en utolmodig holdning til interiøret hjemme, og tester stadig ut nye løsninger for å se om de fungerer før hun selger det inn til kunder

–      Jeg ville alltid bli arkitekt, helt siden jeg var liten. Så utviklet det seg til å bli interiørarkitekt. Min bestemor var kunstner og min mor var maler og sanger. Jeg tror den kreative sansen ligger i mitt dna, sier Sæbjörg Guðjónsdóttir, som på Island er kjent som Sæja.

KREATIV Sæbjörg Guðjónsdóttir er en kjent interiørarkitekt på Island som går under kallenavnet Sæja. Hun har utviklet sin egen fargeskala for en islandsk fargeprodusent og tegner mange av møblene til prosjektene hun designer.

KREATIV Sæbjörg Guðjónsdóttir er en kjent interiørarkitekt på Island som går under kallenavnet Sæja. Hun har utviklet sin egen fargeskala for en islandsk fargeprodusent og tegner mange av møblene til prosjektene hun designer.

Hun står henslengt ved en gigantisk kjøkkenøy, i det som er et stort oppholdsrom, i hjemmet hun deler med ektemannen Starri Vilbergsson og deres barn.

–      Min mann kommer fra en gård. Han er egentlig hesteoppdretter og vi eier fortsatt mange hester. Han liker å bo her fordi det er så stille, sier Guðjónsdóttir.

Huset som strekker seg over ett plan, er omkranset av en hage og ligger i et rolig boligområde i utkanten av Reykjavik.

–      Det er veldig enkelt å komme seg ut av byen herfra og rett borti gaten er det et vakkert naturområde. Det føles faktisk som å bo på landet, samtidig som du er en del av byen, sier Guðjónsdóttir.

Det unike med å bo i Reykjavik, er nærheten til de ville naturkreftene. Byen ligger med havet ruvende på den ene siden, og den spektakulære fjellkjeden Esja, på den andre. Man skal ikke mer enn forlate byhusbebyggelsen, før det vulkanske landskapet, med sine sorte og mosegrodde steinformasjoner, overtar. Bare noen minutter unna ligger det geotermiske spaet Den blå lagune. Her kan man se det blåhvite vannet som surkler mellom vulkansteinene, også utenfor spa-anlegget.

SKREDDERSYDD

Guðjónsdóttir og  Vilbergsson pusset opp hele huset innvendig da de kjøpte det i 2013. Løsningene de har valgt fremstår som så tidsriktige og man skulle tro det ble gjort i går.

–      Jeg bodde tidligere i et hus der kjøkkenet var i et adskilt rom. Jeg visste derfor at jeg ville ha en åpen kjøkkenløsning. Og så tok jeg litt i og laget en kjøkkenøy som er dobbelt så stor som en vanlig kjøkkenøy, sier Guðjónsdóttir med et smil.

Kjøkkenøyen er lys grå med en benkeplate i kvarts. Hele bakveggen har en helhetlig fasade i røyket lerk, der årringene i treverket kommer frem. Veggen skaper et varmt bakteppe for resten av interiøret i det store oppholdsrommet. Løsningen fremstår umiddelbart som skreddersydd og det er vanskelig å ikke la håndflatene gli over de vakre materialene.

– Jeg har selv tegnet hele kjøkkenløsningen og så har vi fått det satt opp av en håndverker. Det er sånn vi vanligvis gjør det her på Island. Alt må importeres så både tidsmessig og prismessig, er det ofte enklere å få det spesiallaget, forklarer Guðjónsdóttir.

Sæja09.jpg

EKSPERIMENTERING

Hun går bort til skapveggen og åpner den ene døren. Inne i skapet er det en perfekt tilpasset koketopp med benkeplass ved siden av. Det er lagt inn avtrekk til vifte over kokeplaten inne i skapet.

–      Jeg ville ha en ren fremførelse på kjøkkenet og valgte derfor å gjemme koketoppen inni skapet, forklarer Guðjónsdóttir.

Hun innrømmer at løsningen ikke har vært helt ideell. Det føles litt knotete å stå inne i skapet å kokkelere, selv om verken hun eller mannen er så veldig opptatt av å lage mat. Planen er imidlertid å gjøre noen endringer i boligen snart.

–      Jeg elsker å eksperimenterer, og prøver ofte ut løsninger i mitt eget hus, før jeg bruker det hos noen av mine klienter. Du kan tydelig se at form ofte går foran funksjon her hjemme, sier hun og ler.

På det ene toalettet testet hun blant annet ut bruken av matte sorte fliser. Det så utrolig lekkert ut, men det viste seg at flisene var umulig å holde rene. Det ble en løsning hun ikke har gjenbrukt siden.

EFFEKTFULLT Det handler om fargesjatteringer og teksturer i stueavdelingen. Den velurgrønne sofaen står sammen med en vintage stol i lyst skinn fra Ikea. Salongbordet har Guðjónsdóttir designet og det har består av to typer brunlig marmor. På veggen…

EFFEKTFULLT Det handler om fargesjatteringer og teksturer i stueavdelingen. Den velurgrønne sofaen står sammen med en vintage stol i lyst skinn fra Ikea. Salongbordet har Guðjónsdóttir designet og det har består av to typer brunlig marmor. På veggen henger et hyllesstem fra Søstrene Grene. Maleriet er av den islandske kunstneren Steingrímur Gauti.

 

EGENDESIGNET

Interiøret syder av en slags sensuell tekstualitet, med marmor, velur, treverk og mørke farger, der flere av møblene fremstår som små skulpturer. Langs den ene veggen står det blant annet et sidebord i marmor med en dekorativ sirkel som understell. Det viser det seg at Guðjónsdóttir har designet selv.

–      Det har en tydelig referanse til 1980- og 90-tallet. Her har jeg jobbet tett med en steinforhandler her på Island som heter Granítsmiðjan. De har også laget flere salongbord for meg som jeg har brukt i ulike prosjekter.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Alle pyntegjenstander er nøye plassert som om de skulle vært rekvisitter i en film. Guðjónsdóttir flytter stadig om, og tester ut hvordan en ny sammensetning, vil forandre uttrykket eller stemningen i den ene eller andre kroken. Når hun ikke finner de møblene hun mener vil passe perfekt inn, designer hun dem likeså godt selv, som det runde spisebordet.

– Jeg valgte å designe et rundt spisebord fordi denne delen av rommet ikke er så stor og glass i platen gir en illusjon av at rommet er større enn det er. Jeg valgte også en rund bordplate for å kontrastere kjøkkenøyen som er firkantet.  

GJENNOMFØRT George Nelsons Bubble-taklampe lyser opp et rundt spisebord som Guðjónsdóttir har tegnet selv. Spisestuestolene fra Ferm Living står og tripper elegant på betonggulvet. Maleriet er laget av den islandske kunstneren Steingrímur Gauti.

GJENNOMFØRT George Nelsons Bubble-taklampe lyser opp et rundt spisebord som Guðjónsdóttir har tegnet selv. Spisestuestolene fra Ferm Living står og tripper elegant på betonggulvet. Maleriet er laget av den islandske kunstneren Steingrímur Gauti.

LYS OG MØRKE

Gulvet er støpt i en matt slipt betong, som strekker seg gjennom hele flaten av huset. Alle overganger i taket og vinduskarmer er uten listverk.

– Jeg like minimalistiske linjer som et utgangspunkt, så kan jeg legge til elementer derfra. Vi ville ha gulvet grått, og fylte på med betong, fordi vi måtte trekke nye rør. Nå ha jeg et problem fordi vi må legge varmekabler, humrer Guðjónsdóttir, som lurer på hva hun kan gjøre av forandringer i forbindelse med den oppussingen.

Sidelyset fra vinduene på kjøkkenet får strømme fritt inn, mens dagslyset gjennom de store vinduene i stuen er duset ned gjennom noen gyllenbrune lingardiner. De er sydd på mål av en sydame Guðjónsdóttir bruker, til å kreere tekstilproduktene, til alle sine prosjekter. På veggene har Guðjónsdóttir brukt en farge som heter Ber. Den er fra hennes egen fargekolleksjon, som hun har designet for det islandske malingsfirmaet Slippfélagið.

–      Jeg valgte denne lyse grå tonen hjemme hos meg selv, fordi den fremstår som hvit. Men når du setter noe hvitt ved siden av den, ser du hvor grå den faktisk er. De andre mørkere gråtonene bygger ut fra Ber-tonen og er også fra min fargeserie.

 

SVEVENDE Det er brukt samme røykbehandlede asken på benken under vasken, som det er brukt på skapveggene på kjøkkenet. Benkeplaten gir her inntrykk av å sveve over det vegghengte skapet.

SVEVENDE Det er brukt samme røykbehandlede asken på benken under vasken, som det er brukt på skapveggene på kjøkkenet. Benkeplaten gir her inntrykk av å sveve over det vegghengte skapet.

KUNSTNERISKE INNSPILL

For Guðjónsdóttir spiller kunst en stor rolle i alle henne prosjekter og hun kan designe et helt rom rundt et kunstverk, om det er et maleri eller en skulptur.

– Jeg pleier også å anbefale kunstverk til mine kunder, noen ganger følger de mine råd, andre ganger føler de ikke at det passer til dem.

Hun har en forkjærlighet for islandske kunstnere og to malerier av den anerkjente kunstneren Steingrímur Gauti henger i stuen.

– Du kan alltids ha et vakkert møbel, men et kunstverk, det er spesielt. Et maleri vil skape en helt egen stemning i et rom.

STRIGLET Det frittstående badekaret fra skaper en asketisk stemning i den ene enden av baderommet sammen med en enkel Thonet pinnestol. Armaturet er fra Ausboard Designer Products.

STRIGLET Det frittstående badekaret fra skaper en asketisk stemning i den ene enden av baderommet sammen med en enkel Thonet pinnestol. Armaturet er fra Ausboard Designer Products.