Barn House ligger i den lille bygda Stokkseyri på Island og tilbyr nærkontakt med naturkreftene.
Den islandske interiørarkitekten, Rut Káradóttir, kunne ikke tro sine egne ører, da hun skjønte at drømmehytta skulle bli hennes.
HÆRKOMST Stokkseyri ble etablert da nordmannen Hásteinn Atlason gikk til lands her omkring 900. Området ble til et viktig fiske- og eksportsentrum, og nabobyen Eyrarbakki utgjorde øyas handelssentrum til langt ut på 1900-tallet.
– Vi pleide å dra på dagsturer til Stokkseyri. De har en veldig god hummerrestaurant der. Jeg husker da jeg oppdaget Barn House for første gang i 2010. Jeg ble helt forelsket. Etter det måtte vi alltid kjøre forbi hver gang vi var der, så jeg kunne nyte det, sier interiørarkitekt Rut Káradóttir.
Hun er en av Islands store interiørarkitekter, og har hatt studio i Reykjavik siden 1997, der hun bor og arbeider sammen med sin ektemann Kristinn Arnason. Ved en tilfeldighet oppdaget hun en dag i 2015 at Barn House var lagt ut til salgs.
– Da jeg så hytta, var vi nettopp ferdige med å bygge et nytt sommerhus, som vi har kalt The Black House. Vi hadde ingen planer om å kjøpe enda et feriested, sier hun og ler.
Hele familien ble likevel beordret til å være med på visningen, selv Káradóttirs foreldre. Alle fikk streng beskjed om å ikke røpe Káradóttirs begeistring for huset, for å unngå å hisse opp prisen.
– Da vi kom på visningen, skjønte jeg at vi aldri kom til å få råd til å kjøpe det. Det var fullt av mennesker der, og vi hadde egentlig ikke en gang råd til prisantydningen. Jeg gav opp den ”kule holdningen” og fortalte eierne hvilket fantastisk hus de hadde, og hvor forelsket jeg var i det.
GRÅLIG Fasaden er kledd med stående panel av Sibirlerk som har grånet. Uttrykket er helt renskåret uten utvendig listverk. Sidevinduene, som strekker seg oppover taket, slipper inn mengder av lys uten å gi for mye innsyn.
Det viste seg at eierne egentlig ikke ønsket å selge. Det var arkitektsønnen deres, som bodde i England, som hadde tegnet det. Det eldre ekteparet innså imidlertid at de begynte å trekke på årene, og ønsket å frigjøre midler, for å kunne reise. Da de forstod hvor begeistret Káradóttir var for huset, bestemte de seg for å selge det til henne for under prisantydning.
– Det var utrolig. De hadde alt fått inn bud på, men ville heller overlate det til noen de visste ville ta vare på det, sier Káradóttirs begeistret.
For å få økonomien til å gå rundt med to hytter, skjønte Káradóttirs og Arnason at de måtte planlegge innredningen av Barn House som et kombinert feriested og utleiested.
– De forrige eierne av huset hadde lagt hele sjelen sin i det, og hadde ført et militært vedlikeholdsregime. Vi så raskt at vi ikke trengte gjøre nevneverdig oppgradering, verken utvendig eller innvendig, sier Káradóttir.
BELIGGENHET
Stokkseyri ligger langs den vakre kyststripen helt sør på Island, der sandstrendene strekker seg milevis bortover. Det lille tettstedet har ikke mer enn 569 innbyggere og atmosfæren er påtakelig rolig. Et slags gatekjøkken selger et lite utvalg hermetikk, og er det nærmeste man kommer et matvareutsalg. Under kafeen kan man kjøpe en islender fra noen strikkende kvinner. Den gamle fiskefabrikken er omgjort til et litt slitent herberge, med tilhørende museum og gallerier. Høydepunktet er uten tvil hummerrestauranten og den idylliske lille kirkegården.
– Alt er litt rart der. Da de skulle bygge Barn House syntes naboene at huset var stygt. De bad dem derfor om å trekke det litt inn fra gaten, nærmere sjøen, så det ikke skulle synes så godt i gatebildet, forteller Káradóttir.
Huset ligger ganske riktig trukket inn fra den lille veien. Den tydelig moderne trekonstruksjonen skiller seg betraktelig ut fra de omkringliggende husene, som hovedsakelig er bygget i bølgeblikk eller murstein. Stokkseyri er riktignok kjent for å ha en del trehus, men det er sjelden vare på Island, ettersom det knapt vokser trær der.
PÅ JAKT ETTER UTSIKT
Som navnet avslører, ligner Barn House på en låve. Konstruksjonen er enkel, med yttervegger som brekker seg over til et romslig takmøne, uten utvendig listverk. Til tross for at de fleste husene i Stokkseyri ligger nær havet, har de færreste bygget i høyden. På grunn av den høye muren, som ligger mellom sjøen og bebyggelsen, betyr det at mange av bygningene ikke har utsikt utover Atlanterhavet.
– Det sies at en mann har bygget murveggen langs kysten her, for å beskytte byen fra oversvømmelse, forteller Káradóttir.
Barn House trosser flomtrusselen med sine to etasjer, som tar inn den spektakulære utsikten fra stuen i andre etasje. Baksiden som vender mot veien, har kun ett enkelt vindu med skodder, og et sett garasjedører som flukter med veggen.
– Vi var veldig heldige med det originale designet av huset, som var så enkelt og renskåret. Ideen vår var derfor å holde på den minimalistiske stilen, forklarer Káradóttir.
STRANDSONE
I det man går inn i huset, legger man merke til gulvbelegget i første etasje. Det har en skittengul farge, med sorte små prikker, som kan minne om linoleum, uten at det er det.
– Det eneste jeg tenkte jeg skulle gjøre innvendig, var å fjerne det gulvbelegget og legge fliser. Men så fortalte de forrige eierne at gulvet var laget av sand fra stranden, og da ombestemte jeg meg, sier Káradóttir.
På veggene er det lagt plater av kvistfri kryssfiner, som strekker seg hele veien opp til taket. Det skaper en varm atmosfære fra man trer inn i gangen og utgjør et forfriskende alternativ til panelvegger. Første etasje består av to soverom og et bad. Káradóttir har omgjort den gamle garasjen til et ekstra soverom.
– Jeg har aldri forstått poenget med garasje. Tenk så verdifulle hver kvadratmeter er i en bolig. Og så skal man sette av ett helt rom for å gi bilen tak over hodet. Nei, det er bortkastet, fnyser Káradóttir og slår ut med armene.
ESTETISK Ett av de to soverommene i første etasje har egen utgang til plattingen med hot tuben. Badet ligger vegg i vegg. Lyset leker med de vakre overflatematerialene.
HIMMELSYN
Oppholdssonen er lagt til andre etasje, med en vindusvegg ut mot havet. Her er det i tillegg satt inn store vinduer på hver side av rommet, som strekker seg opp i takmønet. De åpner opp himmelrommet og utsikten i begge sideretninger.
– Det er viktig for meg at et rom ikke føles overmøblert. Alt trenger ikke være dyrt og eksklusivt, sier Káradóttir.
Rommet er tredelt, med spisebord på den ene siden, og en loungsone på den andre. Hovedsoverommet ligger i den andre enden, over garasjen. Kjøkkenet er lagt innerst i hjørnet under takmønet, og utnytter på denne måten de ellers unyttige kvadratmeterne under takmønet bak trappeløpet.
– Jeg har tegnet innredningen til både kjøkkenet og badet. Det er snekret av islandske håndverkere. Ettersom dette er et feriehus, trenger man ikke like mye plass til oppbevaring, som man ellers ville trengt i en helårsbolig, forklarer hun.
Som gjest får man gleden av å oppleve et interiør som føles hjemmekoselig uten at det blir for personlig. Alle detaljer er gjennomtenkt, fra valget av sengehest, til små krakker, badekåpene som henger på hvert rom, og de små kurvene man kan bruke til å frakte pledd og håndklær ut til badestampen.
BEVISST Hot tuben er laget av kanadisk cedertre, som er i ferd med å gråne lik veggene i sibirsk lerk. Det er satt opp en skillevegg til naboen så man slipper å føle seg beglodd mens man nyter det varme vannet.
UTENDØRS LYKKE
Det ene soverommet, og husets eneste bad, har egne dører ut til plattingen, der det står en rykende varm hot tub.
– Fra dag èn bestemte vi at vi måtte ha en hot tub på plattingen. Det er massevis av geotermisk vann i området og det er et ”must” for alle sommerhus å ha en hot tub. Vi var så heldige at vi fant denne varianten i kanadisk cedertre som vi synes står godt til huset, sier Káradóttir.
Uansett årstid og vær, kan man ta et glovarmt bad i hot tuben, og merke svetten som pipler frem fra pannen. En badekåpe og et par tøfler tar deg tilbake til huset. Her kan resten av kvelden brukes til å nyte utsikten, mens man reflekterer over forholdet mellom himmel og jord. www.husrum.is