Fabio Novembre – designbransjens rockestjerne
HOMO SPAIENS Fabio Novembre står foran en søylerekkerekke inni den nye souvenirbutikken til Casa Milan. Kjernen i hele interiørløsningen er mennesket – mannen.
Foto: Espen Grønli Tekst: Marianne Lie Berg
Utenfor det nye hovedkvarteret til AC Milan står Fabio Novembre og småprater med sikkerhetsvaktene. Han peker på øyet sitt, ler.
– Jeg spilte fotball igår og fikk en skulder her, sier han.
– Å ta vekk fotballen fra meg er som å ta psykoterapien fra Woody Allen.
Fotballklubben er eid av Silvio Berlusconi, og datteren Barbara Berlusconi overtok som administrende direktør i 2014. Hun markerte sin nye lederstilling med å flytte hovedkvarteret fra Via Turati til området Portello, like ved San Siro-stadion som AC Milan deler med konkurrenten Inter. Fabio Novembre fikk jobben med å designe et klubbhus verdig en av verdens mest suksessrike fotballklubber.
STORSTUE Fotballlaget AC Milan har flyttet inn i nytt hovedkvarter designet av Fabio Novembre. En fotballspiller løper oppover takskjegget. Når han når toppen sparker han til ballen som sender følelser gjennom fanskaren portrettert som årringer i vannet som brer seg nedover husveggene.
Som designer er Fabio Novembre vanskelig å forholde seg nøytral til. I en årrekke har han sjokkert sitt publikum. Fra et butikkinteriør formet som magen til en krokodille og en restaurant proppet med futuristiske roboter, til hjerteformede dørhåndtak og sofarygglener i kvinnefigur. For ikke å snakke om tolkningen av den originale Panton-stolen der han foreviget avtrykket til et mannlig og kvinnelig endestykke i massiv plast under tittelen «Him & Her». Magasinet Wallpaper kåret stolen til årets styggeste møbel i 2008. Selv har Novembre opptrådt naken i sine egne reklamekampanjer og forteller på nettsiden sin at han vil «elske til han dør».
Kundelisten er lang, og inkluderer firmaer som Reebok, Kartell, Lexus, Driade, Cappellini, Peroni, Tommy Hilfiger – og AC Milan.
– Med AC Milan tok jeg utgangspunkt i Milan, som er den engelske oversettelsen av italienske Milano. Det er et ord som inneholder menn, som står i sentrum i sporten. Menn som beveger seg, det er bevegelse, motion. Og det skaper underholdning som frembringer følelser – emotion. Menn som blir til bevegelse, man – motion – emotion, sier Novembre.
Budskapet er komprimert på fasaden til bygningen, i utgangspunktet en sjelløs rektangulær kontorbygning med et bratt, skrånende tak der det stikker opp silhuetter av en fotballspiller som løper oppover langs kanten. Når spilleren når tuppen av bygningen, sparker han til en ball.
– Jeg har hentet inspirasjon fra Duomoen i Milano, der statuer balanserer på kanten.
KULTURBÆRER. Arkitekten og designeren er en svoren AC Milan-tilhenger og anser fotball som mye mer enn bare sport.
– Fotball er en herlig metafor over livet. Jeg har lest mye filosofi om sporten, men det er enkelheten folk elsker. Hvis du tenker på det, så handler fotball om å sparke til ballen med tuppen av foten din, som er den minst sensitive delen av kroppen.
AC Milan er en av de mest suksessrike fotballklubbene i verden. De har vunnet mesterligaen syv ganger, kun overgått av Real Madrid. Etter Berlusconis oppkjøp i 1986 fikk laget i perioden 1988–1996 kallenavnet «de uovervinnelige». Da Barbara Berlusconi overtok lederjobben for klubben lot ikke protestene vente på seg. Da hun selv skulle ansette folk, markerte hun en ny holdning.
– Det var ikke som det pleier å være i Italia, der de vanligvis velger en venn av en venn. Da jeg ble kalt inn til intervju, fikk jeg vite at de vurderte et knippe meget dyktige arkitekter. Her gikk det etter reglementet. Jeg var ikke bedre enn noen av de andre arkitektene. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk jobben, kan- skje fordi vi kommuniserte godt, sier Novembre, og forklarer at han ville lage noe ikonisk, noe som skulle snakke til alle.
AC Milan har 130 millioner tilhengere. Da handler det ikke lenger bare om å vinne en kamp, men å være en ambassadør for italiensk kultur.
– Med Casa Milan gir Barbara Berlusconi noe tilbake til landet, sier Novembre
TRIUMFROMMET I et rom i museet på Casa Milan troner en gigantisk versjon av den berømte Champions League-pokalen. Musikk og lyseffekter tar publikum med på en seiersrus.
EN FOT I FORTIDEN. Fabio Novembre vokste opp i Lecce i Puglia-området på hælen av den italienske støvelen. Han fikk en streng katolsk oppdragelse og var blant annet altergutt. Etter studier i arkitektur ved det prestisjetunge Politecnico di Milano, der forgjengere som Renzo Piano, Gio Ponti, Achille Castiglioni har tråkket grunnen før ham, dro han til New York.
– Jeg hadde et problem da jeg var ferdig utdannet arkitekt. Jeg kunne ikke tegne. Dette var før 3D-tegning dukket opp, og jeg kunne ikke formidle ideene mine på papir. Men jeg likte å fortelle historier, og på galleriet der jeg jobbet var jeg som en svamp, lærte alt jeg kunne om kunst, samtidig som jeg studerte film.
Han ble kjent med den italienske moteskaperen Anna Molinari, som ga ham hans første oppdrag, å innrede hennes nye Bluemarine-butikk i Hong Kong. – Jeg husker at hun spurte om det var en jobb jeg
kunne klare, og jeg svarte selvsikkert at det kunne jeg selvfølgelig, selv om jeg aldri hadde gjort det før, sier han og ler.
GRENSESPRENGER Fabio Novembre er utdannet arkitekt, noe som hele tiden kommer til syne i det nesten arkitektoniske møbelkonstruksjonene som And-sofaen for Cappellini. Har ikke blitt gjort verken før eller siden.
DET ANNET KJØNN. Da han fikk oppdraget med å innrede et diskotek i Milano i 2009, var det eneste stikkordet han fikk «Divina». Han trengte ikke mer.
– Jeg er besatt av kvinner, sier han.
– Jeg tror det må være fordi jeg kommer fra en by langt sør i Italia, sier han og ler godt.
Designeren så for seg hvordan den nakne kvinnekroppen i uminnelige tider har vært brukt som objekt for tilbedelse og motiv for sjokkerende markedsføring. Han tok utgangspunkt i Gustave Courbets maleri «L’origine du monde» fra 1866, som viser underlivet til en kvinne.
Novembre gjenskapte maleriet i en flisemosaikk på veggen bak bardisken, og perspektivet gir gjestene en følelse av å befinne seg mellom lårene på kvinnen. Resten av lokalet dekorerte han med reproduksjoner av andre nakne kvinner malt av kunstnere som Velàzquez, Ingres, Giorgione og Cabanel.
– En naken kvinne er for meg ren poesi. Egentlig vil jeg si at jeg hater klær. Jeg tuller ikke. Det er bare jeg som kan ende opp med å lage en sånn stol, sier han og peker mot den utskjelte «Him & Her»-stolen.
KREATIVT Studioet ligger i en renovert gammel skinnfabrikk. I forgrunnen ser vi Nemo-stolen designet for Driade i 2010 og Innate Harmony-skulpturen designet til en installasjon på Atelier Parsol i Firenze i 2013. Kontoret til Novembre er opp trappen.
Studioet til Fabio Novembre ligger midt i Milano sentrum, vegg i vegg med privatboligen der designeren bor med sin kone og to døtre.
POLITISK AGENDA. – Jeg liker å se hvordan evolusjonen skjer. Tenk på italiensk design på 70-tallet. Wow! I dag er det virkelig vanskelig komme opp med noe nytt i Italia. Hva er det egentlig som kommer fra Italia for tiden?
Han bøyer seg brått frem i stolen og svarer:
– Vi har hatt 20 år med Berlusconi. Tenk deg, 20 år med en regjering av menn som kun har vært opptatt av å tjene penger. Jeg kan forstå at for hans generasjon handlet det om sult, de ville tjene penger, oppnå resultater. Men de var allergiske mot kultur, sier Novembre.
– Kultur er som olje for dette landet. Kultur er den eneste rikdommen vi har.
– Tenk på egypterne eller grekerne. De hadde lenger historie enn oss, og se hvor de er nå. Det varer ikke for evig. Plutselig er vi bitt tredje verden og det er over.
KJÆRLIGHETSREDE Novembre har selv designet både hjemmet sitt og studioet som ligger vegg i vegg i en privat indre bygård midt i Milano sentrum.
STRAM REGI. Casa Milan består av et museum, en restaurant, en butikk og kontorlokaler som dekker 9000 kvadratmeter.
Fra inngangen i Via Aldo Rossi går man gjennom en sort gang der et sceneteppe trekkes til side og et avlangt rom åpenbarer seg. Fra taket på den ene siden og over gulvet til den andre siden brer horisontale striper seg bortover i ulike farger og bredde.
– Stripene symboliserer resultatene til klubben opp gjennom tidene. Sort representerer tap, mens intensiteten og bredden på rødfargen forteller om viktigheten av seierne, sier Novembre.
Når man nærmer seg året Berlusconi tok over klubben, dukker en smilende eks-statsminister opp på skjermer på veggene og musikk strømmer ut gjennom høytalere.
– Da Berlusconi kjøpte klubben, ankom han San Siro stadion med helikopter til tonene av en opera. Jeg har gjenskapt denne situasjonen ned til hver minste detalj.
I neste parti brer stripene seg utover i en intens rødfarge der alle de fem ligacupene og andre «Berlusconi- seiere» lyser intenst. Bak neste sceneteppe er et sirkelrundt kabinett. Midt i rommet står det en gedigen pokal som er godkjent av selveste Fifa.
– Jeg ville at alle som besøker stedet skulle føle seg i ett med alle trofeene klubben har vunnet. De skal føle historien, sier Novembre.
Rommet mørklegges med ett, og et interaktivt lys-show settes i gang med hardtslående musikk. Fra triumfrommet går ferden via et interaktivt rom der et hologram med en svevende Barbara Berlusconi dukker opp. Iført en trang rød kjole formidler hun klubbens verdier på italiensk. Et portrettgalleri er neste stopp. AC Milans spillere er plassert i en digital, interaktiv ramme. Når ingen kommuniserer med de ulike skjermene, går de i dvale og publikum vil se sin egen refleksjon i rammene.
– Refleksjonen gjør at supporterne blir en del av galleriet, alle supportere er en del av klubben, sier Novembre.
BREDDE Kontoret utvikler alt fra arkitektur, til design, merkevarebygging og interiør.
DESIGNDILEMMA. Historiefortellingen i Casa Milan, som i alle Novebmres prosjekter, har mange lag, og ikke alle når frem til publikum, men det tar mannen selv med knusende ro.
– Jeg er ikke som Rem Koolhaas, han tegner bare for de intellektuelle. Jeg liker å være skitten, jeg henvender meg til alle, sier han.
– Folk liker å plassere deg i en bås. Når folk begynner å si «det er han som designer diskoteker», så slutter jeg med det. Når de sier «det er han som designer hoteller», slutter jeg med det. Det er viktig å hele tiden skifte felt, sier Fabrio Novembre.
– Det foregår en sterk kamp inni meg hele tiden. Jeg produserer fortsatt ting av materialer, men i mange tilfeller føles det helt meningsløst. Du kan se på at hele verden blir forandret fra et immaterielt sted. Du kan i prinsippet lage en app som forandrer livet ditt og vi lager fremdeles fysiske objekter. I altfor mange tilfeller er de objektene som lages fullstendig meningsløse.
LIVET Livet skal ikke være for alvorlig, Novembre har ingen problemer med å kaste ut politiske brannfakler, for i neste øyeblikk slå seg på brystet og gurgle ut dyrelyder …
DIGITAL KOMMUNISME. Italienske produsenter som Missoni, Cassina og Kartell ligger langt fra Ikea i pris. Lenge har de hevdet at det er fordi de står for innovasjonen. Det må koste så mye fordi de gir designerne økonomisk spillerom til å eksperimentere.
– Før var det tilfelle, det er det ikke lenger. Før var produsentene store visjonærer. Tenk bare på Adriano Olivetti, eller Piero Busnelli og B&B Italia, sier han.
– Busnelli oppdaget skum og laget sofaer med sine egne hender. De var enkle mennesker med store ideer. Nå er det barna deres som har tatt over, og de har alle økonomisk utdannelse. De har små drømmer, men store ambisjoner om å tjene penger, sier Novembre, som mener at pris er et tema som med fordel kunne blitt et politisk anliggende.
Fra et forbrukerperspektiv har vi ingen innsikt i hva en designer tjener på en stol, sofa eller mobiltelefon, like lite vet vi om materialkostnader og markedsføring. Hvis vi får samme transparens som i sosiale medier vil argumentasjonsrekken ved salg muligens endres, mener Novembre
– Du kan si at du er Prada, og vil ha en profitt på 50 prosent på alt du lager. Hvis jeg synes at ditt merke er så fascinerende at jeg vil betale de ekstra 50 prosentene, vel vitende om at det er ren profitt for deg – ok. sier han.
– Men hvis du prøver å si at det må koste så mye fordi det er så dyrt å lage, så nei – ikke driv gjøn med meg!
Novembre sitter godt tilbakelent på en av sine egne «Him & Her»-stoler. For hvert eksemplar får han tre prosent i royalties fra den italienske møbelprodusenten Kartell.
– Jeg har designet i 15 år nå, det er ikke verdt det. Jeg vil ha klienter som lar meg eksperimentere, og hvis jeg skal lage objekter vil jeg produsere selv.
SAMLER Et utsnitt av kontoret til Novembre viser oss et familieportrett side og side med portrettet av Federico Fellini. Hans egendesignede robothylle Robox for Casamania i 2011 står til venstre.
Fabio Novembre
Italiensk designer og arkitekt født 1966 i Lecce. Flyttet til Milano i 1984.
Utdannet arkitekt og designer ved Politecnico di Mi- lano i 1992, og studerte film og scenografi ved New York University i 1993.
Åpner eget studio i Milano i 1994.
Kreativ leder for Bisazza 2000–2003.
Har blant annet B&B Italia, Driade, Cappellini, Casamania, Kartell, Venini og Meritalia på kundelisten.
Utfører en rekke innredninsoppdrag av alt fra restauranter, butikker til utstillinger og scenografier.
Første soloutstilling «Teach me the freedom of swallows» i 2008.
Holder foredrag og workshops verden rundt.
Designet Casa Milan, ho- vedkvarteret til fotballklubben AC Milan, i 2014.
Jobber som kreativ leder for Driade.