Sara Polmar forteller om sine fargeglade teppekruseduller for Blafre
Portrettfoto: Marte Vike Arnesen, produktfoto: Blafre
Norsk produktdesigner
Startet designstudioet günzler.polmar sammen med Victoria Günzler i 2011.
Gründer av designfellesskapet Klubben i 2012, sammen med Victoria Günzler og Sverre Uhnger.
Har designet produkter for Warm Nordic, Bolia, Røros Tweed og Blafra, samt laget en rekke småskalaproduksjoner.
1. Hva fikk deg til å begynne å designe tepper til barnerom?
Som småbarnsforelder blir man veldig bevisst på hva som finnes, og ikke finnes, av gode barneprodukter. Jeg kom i kontakt med Blafre på en speed-date i regi av DogA, og Norway Designs, og det var umiddelbart god kjemi. Gulvtepper er på en måte et enkelt produkt med hensyn til funksjon. Det er et todimensjonalt objekt, uten mange deler som skal settes sammen, eller komplekse tekniske løsninger. For meg er det viktig at et teppe føles godt å være nær, enten ved å gå på, eller sitte på. Jeg er veldig glad for at teppene er laget i henholdsvis 100% ull og 100% økologisk bomull.
2. Hvor har du hentet inspirasjon til mønster og farger?
Jeg synes det er veldig gøy å leke meg med former og farger, og se hva som oppstår når ulike linjer og nyanser kombineres. Det minner meg om tegninger man laget som barn, der man skriblet ned vilkårlige kruseduller, og så fargela alle formene som oppsto.
3. Var du bevisst PÅ at teppene også skulle kunne brukes i andre rom i huset, med tanke på at barn vokser fort?
Jeg ønsket å designe tepper som appellerer til barn, men uten at det går på bekostning av de voksne som også skal leve med produktet. Jeg bestemte meg derfor tidlig for å jobbe abstrakt, kun med geometriske former og fargekomposisjon. Tanken var at designet på denne måten skulle bli mer allmenngyldig og enklere å inkludere i interiøret.
4. I dine senere produkter er det mye farger. Hva har farger å si for deg personlig?
Farger er en kilde til inspirasjon og noe som gir meg glede. Det er en utfordring å jobbe frem fargekombinasjoner som er gode, men samtidig litt utfordrende. Det kan ikke være helt pent og pyntelig, da blir uttrykket fort kjedelig.
Jeg tror en del forbinder farge kun med primærfarger og de rene, klare nyansene, og bestemmer seg derfor for at de "ikke liker farge". Men farge handler om uendelig med nyanser, fra det skarpe, til det delikate og sarte. Jeg er overbevist om at vi alle har godt av litt farge i omgivelsene.