På baksiden av møbelfasaden
Som forbrukere ser vi de vakre og funksjonelle produktene, ikke nødvendigvis alt arbeidet som ligger bak. Vi har snakket med designere og eksperter i bransjen om den lange veien frem til suksess.
Foto: Espen Grønli Tekst: Marianne Lie Berg
– Av norske designere er det mange som holder på med nips og pynteting. Unnskyldningen er ofte at det koster mer å produsere møbler, men jeg mener det handler om at de vil vise seg frem, sier designer og designlærer Sigurd Strøm ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio), og ler godt av sin egen bombastiskhet.
Det er en kjent sak at det for en nyutdannet designer kan være vanskelig å få oppmerksomheten til de store produsentene. I de senere årene har det blitt en trend å sette sine egne produkter i småskalaproduksjon i påvente av ”å bli oppdaget”. Det vil si at de selv enten håndlager sine egne designs, eller de får en håndverker til å lage produktene for seg.
Sigurd Støm er designer og designlærer ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio). Bildene øverst: Fold Oslo består av en gruppe designere som stiller ut på messer sammen, her ser vi Poppy Lawman og Tobias Berg under møbelmessen i Stockholm.
– Strategien vår fra starten av var å tegne småting. Det var lettere å få ting i produksjon på den måten og få en fot innenfor, sier Wilhelm Grieg Teisner som driver designfirmaet Gridy sammen med Lars Olav Dybdal.
Ove Rogne er en av grunnleggerne av den norske møbelprodusenten Northern. Han har observert trenden med småvarer blant norske designere.
– Det er kanskje ikke de viktigste produktene, men de viser at man som designer kan jobbe med alt fra nye former og funksjoner, til gamle håndverksteknikker, som har en verdi i seg selv, sier Ove Rogne.
Han advarer imidlertid designere mot å være naive. Produsenter kan utnytte ideen eller navnet til en designer og lansere ting som en nyhet bare fordi det er tidsriktig eller firmaet trenger oppmerksomhet.
– Designeren lar seg dra med, kommer i pressen og på sosiale medier, men så blir det stille.
DÅRLIG LØNN
– Lønnen til en møbeldesigner er royaltybasert. Det tar mange år før du kan leve av det, sier Strøm som er av den eldre garde designere som lever godt av royalty på sine møbeldesigns.
I noen tilfeller kan en designer få betalt for utviklingsprosessen, men veldig ofte får de ikke en krone før produktet er ute i butikken og har gått gjennom et kasseapparat. I realiteten betyr dette at en designer jobber gratis under hele idé og utviklingsfasen. Her mener Rogne at bransjen må ta selvkritikk.
Northerns stand under møbelmessen i Stockholm
– Norske designere tjener for dårlig. Det er fåtallet som klarer å leve av det de får satt i produksjon, selv blant de som er både anerkjente og godt etablerte, sier han.
KOMBOLØSNING
– Vi løser den økonomiske utfordringen ved å ha fast jobb fire dager i uken. Da har vi mulighet til å tegne for Gridy en dag i uken, sier Grieg Teisner. De er ikke alene om denne løsningen.
Rogne mener dette ikke er ideelt fordi det betyr at bransjen mister mange dyktige fagfolk til helt andre fagområder.
– Vi har ansatt flere designere, blant annet Morten & Jonas, Rudi Wulff og Kathrine Høgh. Alle unge og svært dyktige formgivere som tilfører oss masse viktig kompetanse for å lykkes, sier Rogne.
Problemet er at det ikke er nok produsenter i Norge som kan ansatte designere. Det fordrer også en stor produksjon og at bedriften klarer å komme opp med den ene bestselgeren etter den andre.
Ove Rogne er en av grunnleggerne av den norske møbelprodusenten Northern.
SAKEN I EGNE HENDER
En annen trend som har dukket opp er etableringen av mindre norske produksjonsselskap. Designeren Nicolai Gulliksen har for eksempel gått sammen med Preben Mehren og Kjetil Gudem og etablert Objekt, mens Gridy har gått sammen med gründer Christian Gerhard Træland og etablert firmaet Sturdy som lager vedlikeholdsfrie utemøbler.
– Det er ikke alle som tørr eller kanskje bør satse slik alene. Det er ikke gitt at du lykkes som produsent selv om du er en god formgiver. Rett og slett fordi du ikke kan salg, markedsføring, økonomisk styring, logistikk og alle de andre viktige tingene du må kunne for å nå ut med et produkt og lykkes med driften, sier Rogne.
For å få kontroll over hele produksjonsprosessen valgte Sturdy å involvere SMS mekaniske verksted, som produserer møblene, på eiersiden i firmaet.
– Nå er det et veldig lite firma og helt nytt. Vi jobber nå med å få kontroll over PR og sosiale medier, sier Grieg Teisner som ser for seg at utfordringene kan komme i takt med at de vokser.
Wilhelm Grieg Teisner som driver designfirmaet Gridy sammen med Lars Olav Dybdal.
ANSVARSFORDELING
Det designere ikke lærer på skolen, og som viser seg å være en utfordringen, er å plassere seg selv og det de lager i markedet. Produksjon av nips er i følge Strøm ikke å være strategisk.
– Vi har utviklet nok møbler for et årtusen. Har du fem års utdannelse som designer, har du et ansvar for å gjøre verden til et bedre sted.
Han understreker at det ikke er noen fasitsvar, men at hver enkelt må ta sine valg og innta et etisk ståsted i sin karriere. Rogne legger til at ansvaret må fordeles.
– Vi produsenter og designere, og til syvende og sist også pressen og konsumentene, har et ansvar for at bra og varig norsk design etablerer seg og at norske designere klarer å leve av egen innsats.
Gridy har startet firmaet Sturdy sammen med de som produserer Oslo-bordet og benken.
FAKTA DESIGNERLØNN
· Lønn for designere er vanligvis royalties.
· Royaltisen er på 4-5 prosent, og regnes ut fra prisen på varen når den går ut fra fabrikken, ikke sluttpris i butikk.
· Designere tjener ikke royalties før produktene er solgt.
· Det kan ta flere år fra en prototype blir solgt inn til en produsent, til den er tilgjengelig i butikkene.