Et gløtt bak fasaden til en av Danmarks mest kjente designere
BØRGE MOGENSEN VAR EN AV PIONERENE INNEN «DANSK DESIGN». DA HJEMMET BLE SOLGT UT AV FAMILIEN, GIKK EN DEL AV DESIGNHISTORIEN TAPT.
Foto: Espen Grønli, tekst Marianne Lie Berg
– Jeg vil helst ikke sitte der, det var der far alltid satt når han ble fotografert, sier Peter Mogensen (68). Han er designer som sin far, Børge Mogensen, en av Danmarks største formgivere gjennom tidene – og arbeider fortsatt i hans gamle tegnestue i underetasjen i villaen i Gentofte, nord for København.
Røyken henger tykt i luften, nesten ingenting er forandret siden faren døde i 1972. Men noe bilde ved arbeidspulten vil han ikke være med på.
– Det var her han prøvde ut alle sine design før de ble satt i produksjon. Dette var hans laboratorium, sier Peter Mogensen.
UTSTILLINGSVANDRING
Tremmesofaen, Spanske-stolen, spisestuestolen J39, Shakerbordet og Ambassadesofaene. En vandring gjennom huset er en vandring gjennom designhistorien. Det er spesiallagde løsninger overalt. Ikke en millimeter uutnyttet plass.
Huset sto ferdig i 1958. Børge Mogensen var selv med på å tegne det, sammen med arkitektene Arne Karlsen og Erling Zeuthen Nielsen, og flyttet inn med kone og sine to sønner. Den 1,3 mål store tomten i det attraktive villaområdet med store eiendommer, skråner nedover mot et skogholt. Huset på 126 m2 boareal, med tegnestuens 104 m2 i underetasjen, strekker seg ut som en avlang boks. Det var Børge Mogensens hjem før han fikk hjernesvulst og døde 57 år gammel.
Da hans enke, Alice Mogensen, døde i 2011 og ingen av sønnene hadde mulighet til å kjøpe barndomshjemmet, raste debatten i dansk presse. Mange mente at huset burde fredes og åpnes for publikum, på lik linje med husene til arkitektene og designerne Finn Juhl og Arne Jacobsen. I desember 2012 ble huset – med inventar – solgt for 7,1 millioner kroner til Ole Paustian, grunnlegger av møbelforretningen Paustian, og hans kone, som kjente Børge Mogensen godt – men som var uvitende om debatten rundt huset.
– Der var en som skrev til meg at han håpet at vi ville overdra huset til en fond. Men det har vi altså ikke tenkt oss. Det blir kun åpent for våre venner. Men vi vil behandle det nennsomt, sier Paustian til Berlingske Nyhedsbureau.
DANISH DESIGN
Børge Mogensen ble født i Ålborg 13. april 1914, som den mellomste av tre søsken. Faren Niels Mogensen og moren Else Kristine Katrine Mogensen ga sine barn en kristen oppdragelse med søndagsskole og salmesang. Det veide imidlertid ikke opp for det som skjedde bak lukkede dører. I boken «Et fuldt møbleret liv» (2004) skriver hans andre sønn, Thomas Mogensen: «Gang på gang går farfar Niels aldrende arrigskap ud over Børge.» En håndverksutdannelse ble fluktruten hjemmefra.
I 1934 begynte han på Kunsthåndværkernes Møbelhøyskole i København, i dag Danmarks Designskole, der han møtte Hans J. Wegner, en av de store danske møbeldesignere. Sammen fortsatte de å studere på Kunstakademiets Arkitektskole, og Børge Mogensen vervet seg aldri til krigen. For ham besto kampen i å overvinne datidens tunge danske møbeldesign.
I 1942 ble Mogensen ansatt som kreativ leder i FDB Møbler og bestemte seg for å lage hverdagsmøbler: Ting som tilpasset seg mennesket, og ikke motsatt. Arne Jacobsen, Poul Kjærholm, Hans J. Wegner og Poul Henningsen delte denne tankegangen, og det som internasjonalt blir kalt «Danish Design» ble etablert. Med industrialiseringen kom effektive produksjonsprosesser og funksjonelle møbler alle kunne ha råd til.
– De vokste opp på det riktige tidspunktet, da man gikk fra snekkerarbeid til industrialisert produksjon, sier Peter Mogensen.
– Børge hadde Ikea-tanken, med den forskjell at han ville at møblene skulle holde resten av livet.
Designeren slet med å balansere privatliv og kallet etter å tegne møbler. Kona Alice Mogensen var en etablert klesdesigner da hun møtte ham, og de to frekventerte flittig Københavns kulturliv de første årene.
– Børge levde av henne i mange år. Det var hennes klær som tjente penger i starten, sier Peter Mogensen.
Etterhvert som karrieren tok av, ga Alice Mogensen avkall på sin for å varte opp celebre gjester fra inn- og utland i villaen i Gentofte. Hun ble det stabile elementet i familien, mens ektemannen slet med grensene mellom arbeid og sosialt samvær. «Formen er fullendt og stolen perfekt. Selv ligger han døddrukken under bordet med en pude under nakken, som jeg har ventet hele aftenen på at anbringe der. I morgen begynner det hele forfra med en ny stol, et nytt tomrom som ingen, hverken møblerne, vennerne, utstillingene eller flasken kan utfylde», skriver Thomas Mogensen i sin bok.
Drikkingen endte med fyllekjøring, som sendte ham i fengsel i tredve dager i 1967. Oppholdet fikk ham til å tegne en serie med gamlehjemsmøbler som ble satt i produksjon av Federicia Furniture i 1968. Demonene som herjet i hans indre bar han med seg til det siste.
FANGET I EN ARV
Peter Mogensens har ikke forandret mye i farens gamle tegnestue i løpet av snart 40 årene som har gått siden Børge Mogensen døde. Bokhyllene er fortsatt fylt med gamle ringpermer, bøker og magasiner, og på veggene henger originaltegninger av de gamle klassikerne. En umontert Tremme-sofa står i et hjørne.
Det eneste som skiller seg ut, er noen bilder av et rockeband, hengt opp med knappenåler. Hippien med pannebånd på bildene er Peter Mogensen, som var trommis i det politiske bandet Røde Mor på 1970-tallet.
– Det var vanskelig å livnære seg som musiker, og jeg utdannet meg til bygningsarkitekt. Fordi jeg hadde hengt i skrivestuen til far siden jeg var liten, ble det naturlig at han lærte meg opp, sier Mogensen.
Da Børge Mogensen døde 5. oktober 1972, fikk sønnen som 28-åring ansvaret for de 4000 tegningene faren etterlot seg.
– Det var ikke gøy. Det var masse ting som skulle gjøres ferdig, og jeg spilte musikk ved siden av.
Han kan ikke nekte for at han har følt seg fanget av arven etter faren.
– Jeg prøvde å rive meg løs da jeg ble 40 og gjennomgikk en skilsmisse. Jeg søkte meg inn på filmskole og ble tonemester, jobbet litt med det, men fikk tinnitus og måtte slutte, sier han.
Satte spor. Uten arbeid gikk turen tilbake til tegnestuen i Soløsevej i Gentofte. Siden har Peter Mogensen forvaltet farsarven. For hver ny oppgradering sjekker han at nyproduksjon stemmer overens med de originale tegningene.
– Jeg har hele tiden designet egne møbler ved siden av, men dem er det ingen som vil ha. De har ikke det riktige navnet, sier han og ler.
I stuen står en lenestol han har designet. Broren hans beskriver den som «Peters fint følte varation over Børges grundtema».
– Han satte spor etter seg, den gamle, sier Peter Mogensen.
– Det har ikke vært lett å komme etter ham.
BØRGE MOGENSEN
Dansk møbeldesigner.
Født 14. april 1914, død 5. oktober 1972.
Står bak en rekke danske klassikere som Tremmesofaen og Jaktstolen.
Utdannet møbelsnekker, studerte arkitektur. Arbeidet på en rekke tegnestuer i København, og var leder for FDBs møbeltegnestue 1942–1950.
Revolusjonerte holdningen til møbeldesign: Design skulle ikke være forbeholdt en elite, men være tilgjengelig for alle.
Etablerte egen tegnestue i 1950.
Startet samarbeidet med Federicia Furniture AS i 1955, som i dag produserer flere av hans klassikere.
Mottok Eckersberg-medaljen i 1950, Møbelprisen i 1971 og C.F. Hansen Medaljen i 1972.
Utnevnt til æresmedlem i industridesign ved Royal Soceiety of Arts i London (1971).