Ross Lovegrove - i ett med naturen
For en designer som Ross Lovegrove, er det lite som overgår naturens eget formspråk
For a designer like Ross Lovegrove, nothing beats nature's own creative language
Foto Espen Grønli, tekst Marianne Lie Berg
Lovegrove har i løpet av sin karriere etablert en egen nisje der han krysser grensene mellom design, teknologi, vitenskap og arkitektur. Produktene hans har alle en referanse til naturen og med sine organiske former har han ikke uten grunn fått kallenavnet Captain Organic.
– Alle jeg møter elsker form, men det betyr ikke at det er lett å lage form. Når form er bare litt feil, er den veldig forstyrrende. En vakker balansert form er noe verdifullt som tilsynelatende ikke koster noe. Den er bare der, helt naturlig.
Over the course of his career, Lovegrove has established his own niche, crossing the boundaries between design, technology, science and architecture. His products all have a reference to nature and with his organic shapes he has not without reason been nicknamed Captain Organic.
– Everyone I meet loves form, but that doesn't mean it's easy to make shape. When it is just a little bit wrong, it's very disturbing. A beautifully balanced shape is something precious that apparently costs nothing. It's just there, completely natural.
“As little as 10 000 years ago we didn’t live in buildings like this. We lived close to nature in organic shaped settlements, caves. I don’t think people have lost their memory of that. I think it is in us, very deep. It’s there.”
DETAILS. Architecture-håndtakene fremhever at naturens organiske strukturer er like mye arkitektur som et byggverk og benytter sjansen til å tilføre moderne arkitektur en estetisk detalj.
Architecture handles emphasize that nature's organic structures are as much architecture as a building and take the opportunity to add an extra aesthetic detail to modern structures.
COMBO. JFNL-serien utfordrer det siste innen teknologisk nyvinning, samtidig som de innehar håndlagde elementer.
The JFNL range pushes the boundaries of technological innovation while retaining handcrafted elements.
Med den nye serien med dørhåndtak for JFNL demonstrerer Lovegrove hvordan han bruker 3D-printing og avansert teknologi for å minimere materialavfall og skape nyskapende og bærekraftig.
– For JNFL hadde jeg som mål å revolusjonere bransjen ved å utnytte potensialet i additiv metallproduksjon. Jeg ville utfordre en sektor som er motvillig til å tenke nytt i en tid der vi møter radikal innovasjon på tvers av bransjer.
With the new series of door handles for JFNL, Lovegrove demonstrates how he uses 3D printing and advanced technology to minimise material waste and create compelling pieces that are responsible and innovative.
– For JNFL, I aimed to revolutionise the industry by harnessing metal additive manufacturing's potential, challenging a sector reluctant to embrace new thinking in an era of radical innovation across industries.”
LIGHTWEIGHT Aeroflow er inspirert av skjellettet til en fugl, der fraværet av masse reduserer vekten uten å gå på bekostning av stabilitet. Håndtakene er 3D-printet og representerer det siste innen lettvektarkitektur, der teknologi kobles sammen med naturens egen ingeniørkunst.
Aeroflow is inspired by the skeleton of a bird, where the absence of mass reduces weight without compromising stability. The handles are 3D-printed and represent the latest in lightweight architecture, combining technology with nature's own engineering.
– For meg handler det om å ikke bruke mer enn det som er helt nødvendig for å skape en perfekt balanse mellom form og funksjon. Det handler hele tiden om å redusere ting ned til et minimum av masse. Det er noe som burde være en del av design som prinsipp. Objektenes økonomi, sier han.
– For me, it's about not using more than is absolutely necessary to create a perfect balance between form and function. It's always about reducing things down to a minimum of mass. It's something that should be part of design as a principle. The economy of objects," he says.
DNA. Ross fremhever at han prøver å forstå hjertet, sjelen og det humanistiske aspektet ved objekter. Ved å balansere dette i et objekt oppnår man det han beskriver som et møtepunkt mellom design, natur og kunst.
– Jeg kaller dette DNA (Design Nature Art). Det er det jeg ser retter. Jeg snakker ikke mye om det, men det ligger der i alle objektene jeg lager, forklarer Ross.
DNA. Ross emphasises that he tries to understand the heart, soul and humanistic aspect of objects. By balancing this in an object, he achieves a meeting point between design, nature and art.
– I call this DNA (Design Nature Art). That's what I look for. I don't talk about it much, but it's there in all the objects I make, Ross explains.
Vi har selv skapt behovene vi føler oss avhengig av. Vi kan dermed også selv bryte dem ned og forandre dem.
– Det handler om å formidle et budskap og du må jobbe for å få budskapet ut. Vi har alle et felles ansvar og det er planeten vår. Solen skinner og det er ingen grenser. Jeg snakker ikke om at vi alle skal bli buddhister. Men vi må begynne å tenke oss et felles ”wonderland” der miljøet er i fokus.
We ourselves have created the needs we feel dependent on. We can therefore also break them down and change them ourselves.
– ‘It's about conveying a message and you have to work to get the message out. We all have a shared responsibility and that is our planet. The sun is shining and there are no limits. I'm not talking about us all becoming Buddhists. But we need to start imagining a common ‘wonderland’ where the environment is in focus.
CORAL
Coral Synch-håndtakene viderefører korallens organiske skjønnhet og reflekterer lyset som de glimtene juvelene på havets bunn. Lovegrove transformerer her et ofte nøytralt arkitektonisk objekt til et smykke i ethvert rom.
The Coral Synch fixture continues the organic beauty of the coral and reflects the light like the glittering jewels at the bottom of the sea. Lovegrove here transforms an often neutral architectural object into a piece of jewelry in any room.